Din curiozitate

Mă întreb de ceva vreme cum să insuflu mai multă curiozitate copiilor mei. Mă refer mai mult la curiozitatea practică. Mi-e un pic peste mână să despic conceptul dar n-am încotro. Eu mi-am construit lumea din jurul meu, limitele ei și limitele mele în ea, experimentând practic tot ce am vrut să aflu, să cunosc – oameni, sporturi, locuri, lucruri etc.
Pentru mine, viața merită trăită în primul rând din curiozitate.

Acum, băieții mei își satsifac toate aceste curiozități cu predilecție în spațiul virtual – au prieteni pe mess pe care nu i-au întâlnit niciodată, învață teoretic scheme de skateboarding de pe YouTube, văd orice loc din lume pe Google Earth și află tot ce au nevoie de pe Wikipedia. Iar eu nu sunt nemulțumit de asta, ci mai degrabă preocupat că asta tinde să devină tot în lumea pe care ei și-o construiesc.

E un subiect care mă frământă și la care caut o soluție. Mi se pare că au vârsta potrivită (11 și 12 ani) la care să se deschidă către lumea reală și să lase lumea să intre în ei. Aș vrea să le pot fi îndrumătorul pe care mi l-aș fi dorit când eram ca ei, și nu mi-e clar de unde să încep și încotro să le propun un drum care să-i motiveze, pe care să-l poată simți și al lor.

Recent am învățat de la Cristi Lupșa un lucru important – o sursă consistentă de optimism sunt poveștile. Poveștile bune, povestite bine. Pentru asta, cred că ai nevoie de două capete de pod: experiențele care să merite povestite și cuvintele potrivite cu care să le dai viață. În mintea mea, ca să ajungă acolo, copiii mei ar avea nevoie, la vârsta lor, să trăiască lucruri pe pielea lor și să citească despre cum au trăit alții lucruri similare pe pielea lor. Îmi doresc copii optimiști. Cum să le stârnesc eu mai multă curiozitate și pentru experiențe și pentru lecturi?

Poveștile sunt și o bună sursă de relații. Creăm relații mai bune dacă avem ce povesti. În plus, avem amintiri mai frumoase și visăm mai frumos. Și unele și altele ne ajută să avem mai multă încredere în noi. Cel puțin în lumea așa cum am învățat-o eu.

Uneori, însă, mă gândesc că poate mă grăbesc. Alteori, că poate nu le-ar face bine să intru cu lumea mea peste a lor, că poate tendința tocmai asta e – vor trăi mai bine tocmai oamenii care vor fi mai bine adaptați la lumea virtuală și atunci n-aș face decât să-i inadecvez, în loc să-i ajut. Apoi refuz să cred că va fi așa. Apoi iar nu mai știu. Dar astea sunt gândurile mele, nu ale copiiilor mei. Le voi afla, poate, pe ale lor cand voi vorbi cu ei despre ele, în curând.
Deocamdata rămân un optimist curios și dubitativ.