Criza de încredere

Aud des, în ultima vreme, că sfârșitul crizei economice e o chestiune care nu ține atât de realitatea economică, cât de încrederea oamenilor în viitor. Un fel de autoprofeție împlinită. Dacă suntem suficient de mulți care să credem că va fi bine, atunci va fi bine.

De curând am vorbit la o conferință, la Sinaia, în fața a peste 400 de participanți, majoritatea oameni cu putere de decizie în companiile pentru care lucrau. I-am întrebat câți dintre ei cred că în 2020 vom putea ajunge de la București la Sinaia pe autostradă. Cu descumpănire, am numărat până în zece mâini ridicate. Cazul autostrăzii m-a mirat, pentru că el diferă semnificativ de precedentele abordări ale statului român în această privință. Tronsonul Comarnic-Brașov e primul proiect în care statul nu mai participă direct. Realizarea lui e în responsabilitatea unui grup privat, care are tot interesul să-l termine cât mai bine și mai repede, pentru că de asta depinde să-și încaseze banii pe care îi investește. Și totuși, într-o majoritate dezarmantă, oamenii nu mai au încredere că rezultatul unui parteneriat public-privat va fi cel promis de către statul-partener.

Apare o întrebare dificilă: dacă viitorul nostru depinde de câtă încredere avem în el, cum poți conduce o țară care nu are niciun pic de încredere în tine? Cum poți, ca administrație, motiva un mediu economic să-și proiecteze succesul, într-o țară în care el nu te vede ca un partener de încredere?

Aș fi foarte curios să aflu și dacă membrii Guvernului României au încredere în mediul economic privat românesc. Dacă cumva neîncrederea e reciprocă, atunci ea ar trebui să devină urgent un subiect de interes pentru agenda publică. Pentru că, dacă teoria e corectă, nu vom putea depăși dificultățile economice dacă nu vom găsi măcar un minim palier de încredere între principalii actori economici din societate.

Cum ar putea un guvern să înceapă reinstaurarea încrederii în el? O cale ar fi să promită lucruri mici, simple, concrete. Să le ducă la îndeplinire într-un timp relativ scurt, iar apoi să comunice asta convingător. O parte din neîncredere vine și din faptul că guvernul are tentația să se înhame la proiecte de mare anvergură, foarte complexe, pe termen lung, care depind de mulți factori și care sunt greu înspre imposibil de înțeles și acceptat. Probabil că ele sunt necesare, dar cred că ar ajuta dacă ar putea fi separate în bucăți mai mici și mai clare, mai ușor de urmărit și de pus în practică. Știu că asta nu e simplu și că în România e foarte complicat să fii simplu. E mai simplu să fii complicat. Doar că lucrurile complicate generează greu încredere, de obicei favorizează suspiciunile și rezerva.

Pe lângă simplitate, o altă cale ar fi transparența. Asta e mai greu de realizat, pentru că ar afecta direct posibilitatea unor funcționari de a folosi accesul la informații și resurse în scopuri personale, meteahnă foarte larg răspândită azi. Dar poate s-ar putea începe și aici de undeva. Pentru proiecte mai mici sau pentru anumite domenii, s-ar putea pune pe Internet, pe lângă documentele de licitație, și contractele, și anexele încheiate în urma lor, pentru ca oamenii să-și poată construi încrederea în cunoștință de cauză. Nu pot avea încredere în ceva ce rămâne ascuns.

Nu în ultimul rând, încrederea se construiește și prin comunicare. În loc de consilieri-cântăreți, guvernului i-ar prinde bine o pagină pe Facebook, în care să posteze regulat ce a mai făcut pentru noi. Dar nu texte de legi și ordonanțe, ci beneficii și rezultate pentru populație. Ar fi util să angajeze niște „traducători“, care să poată explica pe înțelesul tuturor la ce e bun guvernul, pentru români, în fiecare zi. Sau măcar o dată la câteva zile.

Pledoaria mea pleacă de la premisa că nu suntem în mod intenționat neîncrezători. Ne-am dori să avem încredere în guvern, dar ne-am dori să avem motive pentru asta. Și sunt sigur că ne dorim să ieșim din criză. Așadar, jumătate de drum e deja parcurs. Pentru cealaltă jumătate am avea nevoie de câteva semne că și pentru guvern încrederea noastră contează.
(Articol apărut în numărul din 23 martie al Revistei 22)