Cum o să arate brandul nostru turistic?

Bine, din câte am văzut azi. Cum o să fie primit? Prost, din câte am văzut azi. Și asta nu din cauza brandului, făcut profesionist de către THR, firma spaniolă care a câștigat licitația, ci mai degrabă din cauza felului în care a început comunicarea lui.

Pre-lansarea de azi a fost moderată de Radu Moraru. La ea a fost invitată Elena Udrea, ministrul turismului. A ținut un scurt discurs cuminte, cu generalități corecte politic. Nimic despre substanța brandului turistic al României, cum era și firesc. Nu era treaba ei. Sala înțesată de camere de luat vederi și de microfoane.

Apoi am vorbit eu, la invitația IAA România, despre necesitatea unui astfel de brand și bune practici din alte părți. Apoi s-a luat pauză. După pauză, a început prezentarea propriu-zisă, a președintelui THR, în engleză. Doar că după pauză, odată cu plecarea Elenei Udrea, în sală mai rămăseseră o singură cameră de luat vederi și doar 2-3 microfoane.

Adică exact la partea pentru care s-a creat evenimentul, nu mai era picior de media care să-l înțeleagă și să-l promoveze corect.

O bună comunicare ar fi arătat așa: introducere Elena Udrea, prezentare firma spaniolă dar în română sau cu traducere consecutivă (cu toată media de față, pentru ca oamenii să înțeleagă în detaliu subiectul), apoi pauză (când ministrul și media puteau pleca liniștiți), apoi sesiune de întrebări și răspunsuri între profesioniști și reprezentanții turismului aflați în sală. Iar evenimentul n-ar fi trebuit moderat de un jurnalist vădit simpatizant PD-L. Asta va antagoniza din start o bună parte din media, indiferent de calitatea conținutului produs de THR.

Mi-a părut foarte bine că ne apropiem de finalizarea unui proces profesionist de branding de destinație și mi-a părut foarte rău că a plecat la drum cu stângul. Poate organizatorii comunicării de la Ministerul Turismului vor fi învățat ceva iar lansarea propriu-zisă, din iunie, va fi făcută așa cum merită un subiect atât de important.

În prezentarea THR de azi au fost descrise pe scurt toate elementele strategiei și poziționării brandului turistic România, mai puțin identitatea grafică. Am înțeles că procesul de selecție a celei mai bune variante este încă în curs dar oricum subiectul mi se pare secundar. Principal mi se pare ce vom reuși să facem pentru a umple simbolul grafic, oricare ar fi el, cu experiențe plăcute, diferite și memorabile pentru turiștii străini. Munca grea abia acum ar începe, și pe asta nu ne-o mai pot face străinii. Găsiți în prezentarea de mai jos cum a fost construit și despre ce va fi vorba în brandul turistic al României.