O primă șansă

Principala dificultate pe care o întâmpină o entitate (firmă, persoană, comunitate etc.), atunci când începe un proces de branding, este, de cele mai multe ori, nu ceea ce trebuie să facă, dar mai ales ce trebuie să nu facă.

Suntem educați de mici într-un fel în care se așteaptă de la noi să fim buni la toate și să fim apreciați de toată lumea. Trebuie să iei note bune la toate materiile, în timp ce excelezi la pian, la balet, la karate și la înot. Bineînțeles, concomitent cu un premiu la olimpiada de matematică.

În materie de brand turistic, precedenta poziționare a României venea și de aici. „Land of choice“ însemna că noi putem fi pentru oricine orice. Și nimic în același timp, pentru că orice alegere liberă implică și alegerea nulă. Iar pentru că am vrut tot timpul să fim de toate, am sfârșit prin a nu fi nimic. Nu știm să spunem altora clar de ce să vină în România. Unii scot din pălărie delta și litoralul, alții pe Dracula, alții Casa Poporului, mănăstirile sau sarmalele și mititeii. Dacă interlocutorul pare mai eco, ne vin în minte peisajele; dacă omul e mai citadin, atracțiile de prin cluburi și discoteci. Acum avem, în sfârșit, o șansă să ne hotărâm ce construim, ce promovăm și ce lăsăm deoparte.

În urma unui proces de cercetare și construcție de jumătate de an, a fost făcută publică strategia de poziționare a brandului turistic al României. Firma spaniolă care a câștigat licitația are în portofoliu branduri de destinație renumite, inclusiv pe cel al Spaniei. Așadar, premisele sunt cele mai bune pentru ca România să se bucure de șansa unei promovări solide. De la teorie la practică e însă un drum a cărui lungime sau dificultate depinde de la țară la țară.

Hai să vedem cum ne propun spaniolii să ne uităm la noi și să îi convingem și pe turiștii străini să se uite la noi. Brandul turistic al României e poziționat pe 3 paliere: atribute, valori-cheie și personalitate.

Atributele propuse sunt autenticitate, natură neatinsă, cultură unică și siguranță. Toate sunt elemente pe care le avem, dar pe care nu le consolidăm în mod programatic. Iar ca să poată fi aliniate aceluiași scop, ar trebui definite cât mai unitar. Ce vrem să însemne pentru noi autenticitate? Răspunsul va naște dezbateri aprinse, dar un răspuns trebuie construit, promovat și acceptat. Altminteri, cuvântul singur nu va avea nicio însemnătate.

Cu natura neatinsă, iarăși ne așteaptă niște eforturi, care să oprească defrișările masive, construcțiile ilegale și poluarea foarte vizibilă a lacurilor și râurilor. Și care să ne ajute să ferim natura de atingerea noastră, creând, în același timp, condiții decente turiștilor români și străini.

Unicitatea culturii vine probabil din îmbinarea foarte particulară între sorgintea latină, influențele bizantine și vecinătățile slave.

Dar linia de demarcație e foarte fină între coabitare, împletire și contaminare. Adică, o prea mare versatilitate poate afecta considerabil atributul de autenticitate. Și aici e nevoie de o definire mai clară a tipului de unicitate culturală pe care îl putem propune credibil.

În privința siguranței, cu siguranță avem de îndreptat câteva puncte de contact ale turistului cu subiectul. De la taximetriștii de la Otopeni până la siguranța drumurilor și a spațiilor publice.

Următorul palier este cel al valorile-cheie. Aici, spaniolii ne propun să operăm cu: descoperire, spiritualitate și verde. În România poți descoperi multe lucruri. Nu toate plăcute. Ce anume ar fi cel mai bine de descoperit și care să fie în linie cu atributele? Și ce anume ar fi de descoperit aici mai degrabă decât în alte țări din jur? Dacă vom vrea ca aceste descoperiri să conțină și celelalte două valori, spiritualitate și verde, atunci întreaga industrie turistică e în fața unei reorientări majore.

În fine, ultimul palier este cel al personalității. Spaniolii au propus: amabilitate, inocență, puritate. Când le-am văzut, am ridicat din sprâncene. Apoi mi-am dat seama că nu de lumea în care mă învârt eu vorbeau ei. E foarte posibil ca aceste trăsături să existe în suficientă măsură acolo unde sunt de descoperit elemente de cultură autentică, de spiritualitate și natură neatinsă. Ar fi o primă șansă ca la ele să ajungă nu doar turiștii străini, ci și noi, redescoperind locurile și oamenii buni pe care îi avem, făcându-le loc în viețile noastre, ca să ne simțim mai bine cu noi înșine și cu cei care ne vin în vizită.
(Articol apărut în numărul din 1 iunie al Revistei 22)