Coșciugul mass-media

Comerțul cu moartea a devenit cea mai profitabilă afacere a mass-media românești. Deschizător de drum a fost OTV, cu inepuizabilul caz Elodia, iar apoi, mai toate mijloacele media, care condamnau vehement televiziunea de garsonieră ca fiind o pată pe obrazul jurnalistic al României, i-au călcat docil pe urme.

Ultimele două exemple, cuplul Ceaușescu și Mădălina Manole, au ridiculizat din plin noțiunile de măsură și respect, atât față de cei morți, cât și față de cei care încă joacă rolul de public. Cred că e un moment bun să ne întrebăm de ce a ajuns moartea să fie mult mai interesantă decât viața, pe ecranele românești. Nu avem aici de-a face, ca în cazul Michael Jackson, spre exemplu, cu o operațiune de marketing a unei firme comerciale, menită să multiplice maximal vânzările artistului dispărut.

Avem de-a face cu ceea ce mass-media presupun a fi o irepresibilă atracție a publicului românesc către morbid, scandalos și indecent. Așa să fie? Sau avem de-a face cu o incapacitate cronică a mass-media de a produce subiecte documentate și interesante despre ceea ce se întâmplă viu și relevant în jurul nostru? Dacă e vorba doar de o lipsă acută de discernământ și profesionalism?

În mass-media occidentale, un deces al unei persoane cunoscute ține prima pagină mai mult de două-trei zile numai dacă evenimentul cu pricina are repercusiuni economice, politice sau sociale. Altminteri, el trece rapid din zona publică, în care e adus de notorietatea personajului, în zona privată, acolo unde îi este, de fapt, locul.

Mass-media românești par a nu fi deprins această distincție. Nici în cazul deshumării dictatorilor, nici în cel al sinuciderii artistei nu putem vorbi de niciun fel de impact social. Ambele sunt evenimente care au relevanță și încărcătură emoțională autentică doar pentru cei apropiați. Pentru restul, e făcătură. Profitabilă, ce-i drept, dar făcătură.

Înțeleg că principalul ingredient pe care mass-media îl caută pentru a crea și propaga o știre este emoția. Mai înțeleg și că moartea creează emoții dintre cele mai puternice. Nu înțeleg însă de ce trebuie să fim toți făcuți părtași la emoții care n-ar trebui să ne privească. De ce trebuie exhibate mediatic, săptămâni întregi, fără nici o minimă reținere, disensiuni familiale ale unor persoane despre care până mai ieri nimeni nu știa că există?

Pare că rețeta Elodia a ajuns reperul jurnalistic al României. Ea va trebui, deci, predată în școlile de jurnalism și însușită ca tehnică infailibilă de succes în școlile de jurnalism din România. Dan Diaconescu se transformă, încet și sigur, din oaia neagră a mass-media într-un jurnalist vizionar, un creator de bune practici și standarde profesionale.

Cum trăim devine din ce în ce mai puțin important. Important e să mai moară cineva cât de cât cunoscut din când în când, ca să mai putem intra cu picioarele în viață și suferința câte unei familii năucite de pierderea cuiva drag și de câștigarea instantanee a unei notorietăți nesperate. Mass-media sunt mereu pregătite să exploateze cinic, nemilos dezechilibrul emoțional al oricărei rude îndurerate, dispuse să condamne pe oricine și oricum pentru pierderea suferită.

Genul acesta de abordare mediatică ne omoară pe toți. Poate că unii trăiesc mai bine de pe urma acestui comerț mortuar, însă, pentru majoritatea, el nu are cum să fie de bun augur. Spațiul privat se amestecă cu cel public într-un mod nepermis, iar odată cu persoanele care nu sunt lăsate să moară în liniște mor și aspirațiile noastre la o societate decentă.

Nu știu dacă în România mai merită să trăiești, dar sunt sigur că nu merită să mori. Mass-media sunt în stare să-ți deschidă coșciugul, să se așeze lângă tine pentru o poză și un interviu senzațional, în direct și fără menajamente. Dacă nu mai miști, mișcă ei un pic zoom-ul și luminile. Dacă nu poți răspunde tu, sigur va dori cineva dintre cei care se uită la tine de sus, de pe marginea gropii. Ești mort, dar, înainte de a fi hrană pentru viermi, mai trebuie să hrănești neapărat ceva: ratingul emisiunilor cu cel mai mare succes din România – cele despre morți.
(Articol apărut în numărul din 27 iulie al Revistei 22)