Nu sunt toți la fel
Prin 2011, când Ialomițianu și Ariton conduceau cele mai importante ministere, Finanțele și Economia, ajunsesem la concluzia că votul meu e inutil. Că dacă nici PDL, principalul partid de dreapta, nu e în stare să coopteze la guvernare miniștri dacă nu competenți, măcar inteligenți, pentru vârful ministerelor, atunci chiar nu mai are niciun rost să-mi bat capul. Apoi a venit Guvernul Ungureanu, care trăgea și el după sine niște cozi de topor gen Oprea sau Berca, dar adusese și câteva nume tinere, întrucâtva dătătoare de speranță.
N-am apucat să sperăm prea mult pentru că „structurile“, inclusiv cele din PDL, s-au simțit date la o parte și au reacționat dărâmând Guvernul Ungureanu după numai câteva luni de mandat.
Ce a urmat va rămâne consemnat ca o perioadă neagră în istoria modernă a României, dar pentru mine a fost trezirea la o realitate pe care o ocolisem. Dincolo de evidentele asemănări, există și două diferențe semnificative între taberele politice de la noi.
O primă asemănare ține de lipsa de pregătire, experiență și competență a celor care sunt propuși pentru funcțiile de conducere. Deși fac foarte mare tapaj pe subiect în alegeri, când e să umple puterea pe care tocmai au câștigat-o, apar la înaintare două categorii distincte de demnitari: fie aceleași fețe obosite și chestionabile care s-au mai perindat prin „n“ guverne și ministere, fie niște iluștri necunoscuți și nepricepuți. De Ialomițianu sau Ariton n-auzise nimeni până să fie numiți miniștri și n-a mai auzit nimeni nici după ce n-au mai fost miniștri. Ca să fim exacți până la capăt, nu prea auzea nimeni de ei nici cât erau miniștri, deși portofoliile lor cântăresc cel mai greu în economia guvernului.
O altă asemănare e felul în care, odată preluată puterea, oricare dintre tabere face exact ce condamna la cealaltă. Exemplul clasic e cel al ordonanțelor de urgență. Fiecare tabără acuză vehement practica din opoziție, dar o aplică cu vârf și îndesat, chiar mai mult decât predecesoarea sa, din prima zi de guvernare.
Prima diferență o reprezintă relația cu mass-media. Pentru dreapta politică, relația cu presa a fost întotdeauna problematică, dar niciodată sistemică. Niciodată dreapta, odată ajunsă la putere, nu și-a propus cumpărarea și subjugarea presei. Sub toate guvernele de dreapta din utimii 25 de ani, presa a putut critica cu măsură și cu asupra de măsură tot ce a vrut. A apărut chiar și un tip original de „dictatură“, a lui Băsescu, în timpul căreia canale media criticau „dictatorul“ în fiecare zi dimineața, la prânz și seara.
Stânga, pe de altă parte, a avut și are în continuare aceeași obsesie – dominarea presei, a cuvântului liber. E dispusă la orice pentru asta. Apelează la influență, presiuni, șantaj sau bani. Orice e justificat deoarece, pentru stânga, ideile care nu sunt ale ei sunt periculoase. Pentru dreapta sunt doar o sursă de conflict mediatic. Guvernele Năstase și Ponta se aseamănă ca două picături de apă în privința disperării cu care speră că vor putea aservi mass-media. Din fericire, vor semăna la fel și în privința eșecului.
A doua diferență vine din caracterul infracțional al activităților lor. În și sub guvernele de dreapta s-au făcut o droaie de matrapazlâcuri, dar majoritatea cu titlu individual sau de gașcă. Cine a putut face o potlogărie singur sau împreună cu apropiații a făcut-o și a sperat să scape basma curată. În și sub guvernele de stânga, infracționalitatea e un sistem, nu o sumă de acte izolate. Există structuri bine puse la punct care pregătesc, urmăresc și execută infracțiunile pentru a maximiza efectul și numărul de oameni implicați. Interceptările din cazul Cătălin Voicu și din altele dezvăluie foarte clar această stare de fapt.
În sistem, unii se ocupă de instanțele de judecată, alții de organismele de licitații, alții de garda financiară, alții de structurile locale, alții de secțiile de votare, alții de denigrările și linșajele publice prin mass-media și tot așa. Lupta pe viață și pe moarte cu justiția din ultimii doi ani nu e dată de câțiva infractori care vor să-și scape pielea, ci de un sistem care vine de demult și în care toți își țin spatele tuturor.
Cu greu am putea găsi dovezi mai clare în acest sens decât primirea triumfală de care a avut parte condamnatul Năstase la congresul PSD sau declarația aiuritoare de săptămâna trecută a purtătorului de cuvânt al PNL despre proaspăt condamnatul Fenechiu: „o pierdere mare pentru partid“. A se citi o pierdere mare pentru sistem.
Așadar, deși tindem să-i asemănăm în multe privințe, nu toți politicienii noștri sunt la fel. La nivel individual îi mai desparte și nivelul de aroganță, sentimentul pe care unii îl trăiesc, iar alții nu, că sunt puternici, celebri și veșnici. În realitate, veșnică e doar posibilitatea noastră de a le arăta că nu sunt așa.
(Articol apărut în numărul din 4 februarie al Revistei 22)
mamicamea.ro
2014, februarie 6 @ 14:38
din pacate oamenii cinstiti competenti nu au cum sa ajunga in fruntea unui guvern, am trait astfel de experiente.
Am doi prieteni foarte buni, foarte bine pregatiti profesional, unul din ei a ajuns intr-o functie importanta pe baza competentei si pregatirii si dupa ce au vazut ca cu el nu se pot face matrapalzacuri au inceput niste presiuni fenomenale asupra sa, un intreg sistem il ameninta cu diverse actiuni (ca o sa i se faca inscenari, ca ii vor furniza informatii eronate prin oamenii din sistem), astfel incat a fost nevoit sa renunte singur la post si sa se retraga in cateva luni.
Un alt coleg numit intr-o functie importanta a slabit 30KG in 3 luni datorita presiunilor uriase pe care le faceau diversi politicieni sa semneze acte dubioase, chiar i-au fabricat o dovada, i-au bagat discret o hartie prin care a semnat ceva ilegal
A renuntat singur a zis ca sanatatea lui este mai importanta decat lupta cu infractorii