Dreptatea în organizații
În companiile românești se dau multe lupte: pentru cote de piață, pentru clienți, pentru funcții, pentru favoruri, pentru bani, pentru recunoaștere etc. Dar cea mai răspândită și mai aprigă luptă, care se dă de milioane de ori în fiecare zi, e lupta pentru a avea dreptate. Din păcate lupta asta e și cea mai costisitoare pentru că, mai mereu, victoriile sunt à la Pirus.
Pentru mulți manageri expați cu care am lucrat, îndârjirea noastră de a avea dreptate e o curiozitate, când nu e o sursă de iritare. Nu pentru toți, că unii vin și ei cu dreptatea la purtător. De unde să ni se tragă, celor care suferim de boala asta și care ar fi soluția?
Gert Hofstede, cel mai influent cercetător în privința culturilor naționale, zice că de la combinația a două dimensiuni culturale pe care le-a numit “evitarea incertitudinii” și “distanța față de putere”. Prima arată gradul în care membrii unei culturi se simt ameninţaţi de situaţii ambigue sau necunoscute, iar a doua arată măsura în care membrii mai puțin puternici ai instituțiilor și organizațiilor dintr-o țară se așteaptă ca puterea să fie distribuită inegal.
În cultura noastră, când suntem copii și apoi adolescenți, adulții formatori (părinți, bunici, profesori etc.) ne sunt furnizori de răspunsuri. Dar nu de orice fel de răspunsuri, ci de adevăruri. Și nu orice fel de adevăruri, ci unele unice și definitive. Noi nu știm, ei știu. Când întrebăm de ce trebuie să luăm note mari la toate materiile la școală, ni se răspunde “pentru că asta e calea spre succes în viață”. Și așa rămâne. Când întrebăm de ce trebuie să învățăm o droaie de lucruri pe de rost ni se spune că “ăsta e cel mai bun fel să ne dezvoltăm inteligența și cunoștințele”. Și așa rămâne.
Pentru că adulții din jurul nostru sunt izvoare de “adevăruri” unice și definitive, a-i contrazice nu e o idee bună. Îi enervează foarte tare pentru că ei leagă “adevărurile” respective de stima de sine. Ei sunt opiniile lor. Dacă încerci să le invalidezi opiniile, le invalidezi viața, îi invalidezi pe ei ca persoane. De aceea nici nu prea auzim de la părinți sau profesori “nu știu”. Nu se pot invalida singuri.
În mod rapid și insidios, se creează și în noi această legătură pe cât de păguboasă, pe atât de indestructibilă: noi suntem părerile noastre și murim cu ele de gât pentru că a renunța la ele înseamnă a renunța la calitatea noastră de deținători de adevăruri, adică la ceea ce ne face oameni valoroși, demni de apreciere și respect.
În alte culturi, adulții formatori nu sunt atât izvoare de răspunsuri, cât de întrebări pentru copii. Adulții nu încearcă să îndoape copiii cu “adevărurile” lor, ci să-i ajute să-și descopere propriile adevăruri, adecvate vârstei la care le apar întrebările. Apar astfel adevăruri imperfecte, poate, dar ușor de înțeles și de trăit în momentul respectiv. În felul ăsta, pe măsură ce crește, copilul își îmbunătățește continuu calitatea adevărului pentru că e în interesul lui să o facă. Deprinde convingerea că a căuta adevărul e cea mai bună cale spre progresul lui și al celor din jur și a se ține fixist de opinia lui mai degrabă îl încurcă decât îl ajută pentru că îl împiedică să găsescă un adevăr mai bun.
Revenind pe teritoriul organizațiilor, în cele din România lupta pentru dreptate e mai prezentă ca oxigenul. În multe cazuri, cu cât cineva urcă în ierarhie, cu atât simte că a fost avansat și e plătit pentru “adevărurile” pe care le deține. Problema e că și cei de sub el sunt convinși că cea mai bună cale de a avansa e șă-și impună propriile “adevăruri”. În măcelul ăsta continuu cel mai adesea sucombă adevărul adevărat, adică acela care nu se află la niciuna dintre părți, ci la confluența lor. Dar confluența nu e posibilă, pentru că doi oameni care stau pe loc, țintuiți de opiniile lor, nu se pot întâlni. Dreptatea nu poate fi nici numai la financiar, nici numai la marketing, la vânzări sau la HR.
De multe ori nici nu ne dăm seama cât de pe loc stăm. Îmi vine în minte o scenă la care a fost martor partenerul meu, Adrian Stanciu, în care un manager a argumentat vreme de 45 de minute în fața celorlalți manageri de ce în compania respectivă oamenii n-ar trebui să insiste să aibă întotdeauna dreptate. În multe companii de la noi a avea dreptate nu e doar un “blind spot”, ci o adevărată “black hole”. Înghite în fiecare secundă oameni, energii, proiecte, bugete, aproape orice are nevoie de interacțiune și decizie.
Cum dintr-o gaură neagră, din câte știm până acum, nu poți scăpa, soluția e să nu intri. Calitatea unui om și a unui manager nu stă în inflexibilitatea opiniilor proprii și în capacitatea de a le impune altora, ci în capacitatea de a găsi adevăruri comune noi, mai bune decât toate adevărurile individuale de la masă. Această flexibilitate e mult mai definitorie pentru valoarea unui conducător și performanța echipei lui decât armura de cruciat al dreptății proprii.
gigi
2015, iunie 5 @ 11:45
Dreptatea in organizatii e in afara lor 🙂 .Ea apartine clientului pt ca acesta cumpara sau nu produsul sau serviciul respectiv asigurand profit pentru companie.O firma fara profit moare indiferent cine din interior a avut sau nu dreptate.Deci dreptatea apartine clientului si e mssurabila prin vanzari.In interiorul firmei putem vorbi doar de strategii, cultura organizationala,valori,competente ,putere de decizie,responsabilitate,legalitate.Dar dreptatea e tot timpul in afara firmei si e masurabila.
MONDAY MEMO #17//Țiriac se desparte de bancă, unde se nasc cei mai puțini copii, următoarea bulă care se va sparge și cum să scapi de frică. - Cei care schimbă jocul
2015, iunie 8 @ 8:20
[…] ÎN ORGANIZAȚII. Cosmin Alexandru scrie pe blogul său despre o boală mai puțin studiată care bântuie managementul […]
Filip Ghitoiu
2015, iunie 10 @ 19:22
In ultima vreme, dreptatea, nu mai este dreptate!
engambament
2015, iunie 12 @ 12:40
as mai completa ca lupta asta pentru (a avea) dreptate e rareori o confruntare de idei, si asta din cauza nesigurantei (incompetentei?!). companiile din romania sint pline de oameni care au ars etape, asa ca „adevarurile” pe care le detin sunt „furate” de la altii si mai putin dintr-o educatie (teoretica) formala sau dintr-o experienta (practica) proprie.
cu cit mai nesigur esti pe ideile tale cu atit tii mai mult sa-ti impui adevarul propriu, si esti cu atit mai enervat pe cel care indrazneste sa ti-l puna la indoiala.
haivas
2016, august 10 @ 12:43
Corect, dar totuși, ce s-ar fi ales de unul ca Steve Jobs (ex. sunt multe) dacă ar fi aplicat toate astea… Cred că adevărul e al fiecărui caz în parte.
Știrile mele 11 august 2016 | Haivas.ro
2016, august 11 @ 8:28
[…] – Dreptatea în organizațiile din România […]
adam
2017, mai 31 @ 11:20
Adevarul e relativ SI dreptatea a celor de la putere . Pentru omul de rand dreptatea e goana dupa vant SI desertaciune (imparat SI proletar)
Dragos
2017, decembrie 6 @ 11:22
Este un articol extrem de bun, cu incarcatura spirituala puternica.
Cristi
2019, ianuarie 16 @ 12:52
„NU ai dreptate!” 🙂
… lasand gluma la o parte … foarte fain articolul!
Yo Te
2019, ianuarie 22 @ 9:07
Dreptatea in organizatii e in afara lor 🙂 .Ea apartine clientului pt ca acesta cumpara sau nu produsul sau serviciul respectiv asigurand profit pentru companie.O firma fara profit moare indiferent cine din interior a avut sau nu dreptate.Deci dreptatea apartine clientului si e mssurabila prin vanzari.In interiorul firmei putem vorbi doar de strategii, cultura organizationala,valori,competente ,putere de decizie,responsabilitate,legalitate.Dar dreptatea e tot timpul in afara firmei si e masurabila.
Romania’s leadership is broken…and we are all going down with it | Date a Startup
2019, februarie 25 @ 14:43
[…] Cosmin Alexandru talks about how our parents believe they own the absolute truth and how this is connected to their ego and self esteem. If you prove them wrong, it means they are not longer as smart or as good as they thought. The same attitude is many times adopted in organisations of all kind. The boss is the ultimate truth owner and anybody who is trying to prove him wrong will pay the consequences. You might laugh, but you know it’s true. You need to start understanding that your team members need to a have voice to help grow your business. TOGETHER. […]
Iuliana Coman
2022, iunie 14 @ 8:33
Superb articolul! Multumesc!