Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Tinerii angajați dezangajați

Am vorbit de curând în fața câtorva zeci de directori de companii și de resurse umane despre ceva ce doare mai toate organizațiile – cum să angreneze mai bine angații din noua generație în diferite roluri din organizație. Tema „engagementului” nu e simplă pentru niciun fel de angajați, dar pentru cei mai tineri e cea […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Ultima redută

Deși de felul meu sunt conciliant și preocupat de soluții incluzive, mă număr acum printre cei care cred că actualul conflict între piață și gruparea Dragnea-Tăriceanu e ireconciliabil. Descriu mai jos principalele două motive. Unul de ordin conjunctural și unul de ordin mai general. Situația în care ne aflăm creează pentru mulți din piață iluzia […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Ruleta noastră cea de toate zilele

Un om pe care-l respect și căruia îi port recunoștință e un suporter înfocat al lui Trump. Ar trebui să renunț la ceea ce mă leagă de el? O prietenă care un stil de viață foarte sănătos și face lucruri extraordinare pentru cei din jurul ei e împotriva vaccinurilor. Ar trebui să mă îndepărtez de […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Viteza care ne încetinește

Am lucrat de curând cu boardul unei companii pentru elaborarea strategiei pe următorii ani. Eram în a patra zi de lucru și încă erau subiecte importante pe care părerile membrilor despre viitorul organizației erau diferite, unele radical diferite. Aveam drept cadru de lucru un format trimis de la cartierul general pe care trebuia să-l umplem […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

O strategie pro-bogăție

Guvernul actual a lansat de curând o foarte necesară și bună strategie anti-sărăcie. Multe inițiative și proiecte private au devenit parte din politicile de stat, ca într-o țară civilizată. Asta pentru că acum, în guvernul tehnocrat sunt mai mulți oameni care înțeleg corect inițiativele civice private decât au fost în guvernele ultimilor 25 de ani […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Mieluzmei

În România de până acum câțiva ani, alegerile individuale erau, de obicei, rezultatul unor analize îndelungate. Trebuia să ne gândim bine, ca să alegem bine, pentru că fiecare alegere ne modela viața pentru următorii ani buni. Contextul se mișcă rapid, mai rapid decât suntem noi pregătiți. În business, una dintre cele mai mari surse de […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Noi și ei

Fiecare întâlnire cu manageri occidentali care conduc români e un prilej de învățare pentru mine. Nu doar despre ei, ci mai ales despre noi. Am învățat mai multe lucruri în timp, mă voi referi mai jos doar la trei. Relație vs. sarcină Managerii străini vin, de obicei, cu o cultură bine exersată a lucrului de […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

În chestiunea bugetelor de publicitate

Subiectul e greu pentru că toată lumea are dreptate. Au dreptate jurnaliștii care pretind libertatea editorială de a prezenta publicului ce vor ei în spațiul dintre reclame, pentru că scopul lor e să ajungă cu mesajul lor la publicul lor. Au dreptate și directorii de marketing sau conducătorii companiilor care pretind că nu e nici […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Real și uman în organizații

Am asistat acum ceva vreme la o prelegere ținută de Horia-Roman Patapievici, la Asociația Erudio, despre educația liberală. Adică acel tip de educație în care învățătorul are drept scop împlinirea potențialului umanității celui care vine să învețe. Altfel spus, educația preocupată de construcția personalității ca întreg, nu ca o sumă a dexterităților cuiva. Temerea lui […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Dreptatea în organizații

În companiile românești se dau multe lupte: pentru cote de piață, pentru clienți, pentru funcții, pentru favoruri, pentru bani, pentru recunoaștere etc. Dar cea mai răspândită și mai aprigă luptă, care se dă de milioane de ori în fiecare zi, e lupta pentru a avea dreptate. Din păcate lupta asta e și cea mai costisitoare […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
1 2 3 4 5 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme