Poveste cu final nefericit
„Din Coreea până în SUA, toată lumea m-a întrebat de Dracula. Nu putem renunța la acest mit. Construim și un circuit al castelelor Dracula.“. Citatul aparține doamnei ministru delegat pentru IMM-uri, mediu de afaceri și turism. Dincolo de faptul că doamna ministru se exprimă pe pagina de Facebook ceva de speriat, afinitatea domniei sale față de Dracula reprezintă perpetuarea unui eșec pe nedrept asumat de către România.
Dacă cel mai bun fel în care suntem în stare să ne promovăm către străini e printr-o poveste inventată tot de ei despre noi, viitorul nu sună bine deloc. Că doamna ministru nu e în stare să scrie corect nicio propoziție, darămite o poveste, asta e clar. Că nici șeful domniei sale, primul între miniștri, nu e în stare să scrie o poveste și atunci copiază una, și asta e clar.
Dar, totuși, țara asta are nevoie de o poveste în care să creadă și care să-i adune energiile înspre ceva. Dracula e o poveste foarte bună, ca multe alte povești de la Hollywood, dar ea are rost pentru România doar dacă e un capitol dintr-o poveste mai mare. Nu dacă e povestea.
Povestea României USL-iste e „Jos Băsescu“. Patetică, perdantă și inutilă. O poveste adevărată nu e despre jos, ci despre sus. Și pentru că un exemplu face cât o mie de explicații, am să fac o paralelă cu Chile. Un stat care a ieșit din dictatură în 1989 și care numără azi 17,5 milioane de locuitori. Hai să vedem cum arată o poveste în sus.
Exporturile țării au crescut de la 9 miliarde de dolari în 1991 la peste 80 de miliarde în 2011. România a crescut de la 5 miliarde de dolari în 1990 la sub 50 de miliarde în 2010. În topul pe 2013 al Economic Freedom Index, Chile e pe un onorant loc 7, înaintea SUA, care e pe 10. România, pe locul 59, înaintea Bulgariei. Ca să nu mai vorbim de clasamentul Corruption Perception Index 2012, unde Chile ocupă locul 20, imediat după Hong Kong, Japonia și SUA, iar România locul 66, după Ghana, Lesotho și Kuweit. În 2011, suma investițiilor străine directe era în Chile de 17,3 miliarde de dolari. În România, de doar 2,5 miliarde.
Și dacă tot vorbim de sus, să vorbim de cel mai sus. Chile este cel mai mare exportator al lumii de: afine, struguri, prune, mere deshidratate, păstrăv și somon de Pacific. România e cel mai mare exportator al lumii de nimic. Dacă s-ar putea exporta glumițele, bășcălia și derizoriul, am avea și noi un podium de ocupat.
Revenind însă la turism, un subiect drag doamnei ministru, la nivel global procentul veniturilor din turism în PIB e de 9,2%. În Chile e de 3,2%. La noi, sub 1%. Chile are o strategie națională al cărei obiectiv concret e să crească acest procent la 6% până în 2020. România n-are nicio strategie, să crească nimic, până nicăieri.
Asta dacă nu punem la socoteală un material intitulat Strategia națională de export a României 2011-2015, creat în 2011, în ceea ce era pe atunci Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri. Prima frază sună așa: „Competiția între țări, regiuni, grupuri de companii și societăți individuale devine din ce în ce mai complexă, datorită globalizării și liberalizării comerțului. Constrângerile la nivelul competitivității firmelor, în special în cazul IMM-urilor, sunt mai greu de identificat și de depășit. Într-o lume tot mai globalizată, firmele au tendința să conștientizeze cu întârziere multe dintre constrângerile noi ce apar ca urmare a modificării unor condiții de acces pe piețe, a introducerii unor noi reglementări cum ar fi cele legate de reducerea emisiilor cu efect de seră sau chiar legate de apariția unor noi modele de afaceri centrate pe tehnolgia informațiilor, pentru a cita numai câteva. Mai mult, puține firme sesizează oportunitățile deschise de astfel de constrângeri dacă adoptă o poziție creativă în afaceri“. Vă las să vă imaginați cât de creativ sună următoarele 204 pagini și cât de utile sunt ele vreunui exportator din țara asta.
Nu e de mirare că mediul de afaceri e transferat de la un minister la altul. Înainte era la Economie, acum e la Turism. Traiectoria pare înspre Sport, Cultură sau, de ce nu, Minorități. Că oricum suntem în minoritate cei care producem performanță pe bază de obiective clare și strategii adaptate lor.
E greu de construit o poveste a unei națiuni. Primul pas e, însă, să înțelegi că-ți trebuie una. Ca să ajungi undeva, e util să decizi unde. Prima condiție pentru excelență e alegerea obiectivelor. Nu poți străluci în toate, dar le poți rata pe toate. Putem aștepta să ne facă strategia Comisia Europeană, Banca Mondială sau FMI. Dar ei ne-o vor face în funcție de interesele lor.
În afară de postări pe Facebook, declarații de presă și intervenții în talk-show-uri, ar ajuta interesele României ca membrii guvernului să-și direcționeze energiile și înspre cifrele importante pentru domeniile de care răspund și înspre povestea care să le cuprindă. Altminteri, din Coreea până-n Chile, tot de vampiri o să ne-ntrebe lumea.
În final, doamnă ministru Grapini, nu pot să-mi rețin o curiozitate: când cei din SUA vă întreabă de Dracula, dumneavoastră îi întrebați de Omul Păianjen?
(Articol apărut în numărul din 12 noiembrie al Revistei 22)
Mihai Maties
2013, noiembrie 13 @ 11:20
Bravo Cosmin! super fain.
ideea e ca trebuie sa facem noi povestea ca altfel nu o face nimeni.
Cosmin Alexandru
2013, noiembrie 13 @ 14:41
Păi cred că fiecare dintre noi o face în raza lui de acțiune. Iar raza conducătorilor e cea mai mare.
dan danila
2013, noiembrie 13 @ 20:57
la voi conteaza mai mult orgoliul sau fudulia decit faptul ca din povestea asta se poate obtine un brand renumit care sa aduca profituri si foloase reale oamenilor de acolo si tarii;dar nu-i nimic,profitam noi cei plecati si umblati pe la scoli de business:Wizard Tours Inc.ofera o aventura memorabila in Dracula’s land;a mountain biking and a historical adventure; click on the link http://www.rockiesexperience.com/us/our-tours/80-transylvania-romania.html