Dintr-o privire
Deși înțeleg subiectul din ce în ce mai bine, nu contenesc să mă intrige, periodic, dificultățile pe care le avem să privim în ochi oamenii cărora le vorbim. Țin cursuri de vorbire în public și aproape în fiecare grupă de cursanți, oricât de ridicat ar fi nivelul ierarhic pe care îl ocupă în companiile lor, cel puțin jumătate au dificultăți majore de a privi în ochii oamenilor cu care vorbesc.
Când îi intreb de ce, mulți pun reținerea pe seama emoției. Emoția asta îmbracă însă o frică și în spatele ei stă ceva de care foarte puțini au avut norocul să scape. Nu e o părere, ci o constatare. Pentru că atunci când îi întreb, nouăzeci la sută răspund afirmativ la întrebarea câtor dintre ei le-a fost adresată, în copilărie, adolescență sau chiar mai târziu, fraza: uită-te la mine, când vorbesc cu tine!. Pentru câți deci, privitului în ochi i-a fost asociată, de foarte timpuriu, provocarea unei suferințe. Și în mare măsură, lucrurile sunt păstrate la acest nivel. Pentru că la întrebarea câtor dintre ei le-a fost adresată vreodată fraza: uită-te la mine, ca sa vezi cât te iubesc! răspunsurile afirmative sunt foarte, foarte rare.
Așadar, încă de acasă, ochii celor importanți pentru noi devin încărcați mai degrabă cu puterea de provoca durere. De a certa, de a judeca, de a exprima nemulțumirea și reproșul. Neșansa continuă și la scoală, unde privirile directe ale educatorilor și profesorilor arareori aduc ceva bun. Ele caută cel mai adesea privirile elevilor pentru a-i întreba ceva, a-i verifica, a-i ridica în picioare sau a-i scoate la tablă. Sau a-i pedepsi. Apoape niciodatată pentru a-i aprecia sau încuraja în mod explicit. Calvarul continuă și la facultate unde privirea profesorului are scopul de a surprinde lipsa de pregătire la examen sau disconfortul dat de absențele repetate.
Pe tot acest drum, presărat la tot pasul de oameni cu un rol formativ decisiv, privirea în ochi e golită sistematic de puterea de face bine și a ne face să ne simțim bine. Pentru că nu deprindem obișnuinta de a ne hrăni din privirile celor din jur, nu deprindem nici putința de a ne sprijini pe ele, de a primi de la ele putere și energie. Și pentru că nu vrem cu nici un chip să repetăm experiența suferinței, deprindem obiceiul de a le evita. Obiceiul ăsta ne transformă însă în vorbitori la pereți și creează publicuri obligate să-și direcționeze interesul tot către pereți. Acolo unde fiecare se poate gândi în liniște la ale lui. Rezultatul e că fiecare vorbește cu sau se ascultă doar pe el însuși.
Impactul e profund pentru că depășește instanța vorbirii în public. Ea e doar vârful aisbergului, parte lui vizibilă. Pentru că în lipsa privirii, mai nimic nu e posibil: nici învățarea, nici bucuria, nici compasiunea, nici persuasiunea și nici consistența vreunei relații. Vorbim fără să privim către oameni care ne aud fără să ne asculte. Schimbăm cuvinte care nu transmit, în fapt, nimic.
Talk-show-urile din România abundă de invitați care vorbesc în fața noastră, dar nu cu noi. Emisiuni nesfârșite în care interlocutorii interacționează de-adevăratelea cu ceilalți doar când trebuie sau vor să se certe, să acuze, să defăimeze. Am văzut de curând o secvență dintr-un talk-show în care gazda și invitatul își făceau complimente calde, verbalizându-le însoțite de priviri încărcate de admirație decentă și autentică. M-am mirat și apoi m-am mirat că mă mir.
A durat puțin până să-mi dau seama că sunt luni bune de când nu am mai văzut la vreo televiziune din România oameni care să-și facă autentic complimente. Cu mult prea rare execepții, ale unor emisiuni focalizate pe scoaterea la lumină și încurajarea valorilor, vasta majoritate se concentrează exact pe contrariu.
Oamenii nu se mai privesc ca să se bucure de prezența celuilat, ci ca să se bucure de suferința celuilalt. Cam de-aia se și uită din ce în ce mai mulți la televizor. Prin ochii lui vedem suferința pe care am simțit-o noi din ochii altora. Vedem oameni care se ceartă fără să ne privească, deși asta ne privește tocmai pentru că nu ne putem abține să-i privim. E un cerc vicios și nu putem ieși din el decât unul câte unul, pe măsură ce reînvățăm să primim și să dăruim bucurie dintr-o privire.
(Articol apărut în numărul din 20 aprilie al Revistei 22)
Vlad Maior
2010, aprilie 22 @ 9:31
Cosmin,
Desi lipsa posibilitatii de accesare a fondurilor necesare participarii la ERISMA m-a impeidicat(deocamdata cel putin) sa invat de la voi, se pare ca aici gasesc franturi utile. Multumesc!
Mihaela Cartis
2010, aprilie 22 @ 10:51
Cosmin,
M-ai facut sa cad pe ganduri mai mult decat in alte dati, asta pentru ca – cred eu – nimeni, sau aproape nimeni, nu a relevat pana acum acest aspect subtil al realitatii noastre.
Articolul tau m-a facut sa imi reamintesc brusc de o conversatie pe care am avut-o cu ceva vreme in urma cu un om de afaceri englez.
Fiindu-mi ruda prin alianta, ii marturiseam cat de fericita sunt ca am o nora japoneza traitoare in Romania.
Brodand, atat eu, cat si el, pe consemnarile noastre cu privire la caracterologia omului japonez de care ne-am dat seama prin contact direct, englezul mi-a spus: „Singurul lucru care m-a descumpanit oarecum in contactul avut cu japonezii pe linia profesiei mele a fost acela ca nu ti se uita in ochi. A incheia o afacere cu cineva care nu ti se uita in ochi a fost un lucru care mi s-a parut destul de inconfortabil.” (A mentionat ca afacerile incheiate chiar si in acest mod au decurs toate OK.)
Evident, i-am cerut norei mele japoneze o posibila explicatie.
Mi-a raspuns un lucru halucinant.
Ei bine, mi-a spus ca pentru japonezul educat in maniera traditionala a te uita in direct in ochii cuiva este un mare act de impolitete.
„Ochii sunt fereastra sufletului”, iar in ei poti citi tot ceea ce posesorul lor poate ca nu ar vrea sa divulge.
A te uita direct in ochii interlocutorului tau inseamna pentru japonezul de traditie veche impolitetea grava de a vrea cu tot dinadinsul sa ii cunosti sentimentele pe care le are cu adevarat fata de tine, adevarul spuselor sale, daca este reticent, daca este rau intentionat, daca este fals, cu alte cuvinte: jignirea pe care i-o aduci astfel, cercetandu-i ochii si neincrezandu-te strict in vorbele sale.
Revin la cele spuse de tine, si anume:
„Ţin cursuri de vorbire în public şi aproape în fiecare grupă de cursanţi, oricât de ridicat ar fi nivelul ierarhic pe care îl ocupă în companiile lor, cel puţin jumătate au dificultăţi majore de a privi în ochii oamenilor cu care vorbesc.”
Stii ca pentru mine tu esti una dintre putinele persoane care mi-au marcat in bine viata, deci ti-o spun cu mare afectiune.
Explicatia, cel putin in cazul tau, ar putea fi complexarea interlocutorului, acesta ferindu-si ochii ca tu sa nu vezi asta.
De multa vreme am vrut sa iti spun asta, dar abia acum mi-ai oferit, indirect, ocazia.
Vlad Maior
2010, aprilie 22 @ 11:50
@Mihaela,
Sa nu confundam diferentele culturale cu aptitudinile de vorbire in public
Mihaela Cartis
2010, aprilie 22 @ 13:07
Nu am confundat nicio clipa diferentele culturale cu aptitudinile de vorbire in public.
Am povestit doar ceva interesant legat de privitul in ochi, caci trebuie sa recunosti ca este cel putin interesanta abordarea japoneza.
Spun ca este interesant, deoarece argumentele date de japonezi in favoarea neprivitului direct in ochi se sustin chiar si in mentalitatea europeana, daca avem bunavointa sa ii intelegem.
Am folosit aceasta istorioara ca sa il fac pe Cosmin sa inteleaga ca oamenii cu care vine el in contact, „oricât de ridicat ar fi nivelul ierarhic pe care îl ocupă în companiile lor”, ar putea sa aiba ca motiv al neprivitului direct in ochi ASCUNDEREA COMPLEXULUI.
Daca se afla acolo, este de presupus ca oamenii aceia, desi au functiile respective, nu cunosc ceva ce le este necesar la modul sine qua non si pe care Cosmin este stapan.
De aici posibilul complex, cu atat mai mare complexul cu cat functia cursantului este mai mare, acesta fiind constient in forul sau intim ca in viata preofesionala ocupa o functie pentru care in occident omologul sau detine in primul rand capacitatea de branding personal.
Am profitat de acest prilej pentru a-l invita pe Cosmin la o introspectie de genul: „Nu cumva am eu o problema cu complexarea interlocutorului?”
Am si o solutie practica de oferit: introducerea in cursurile de dezvoltare personala, profesionala sau de branding a unui curs de atitudine si de constientizare a importantei gesturilor in relatiile interumane.
adrian oane
2010, aprilie 22 @ 16:05
ma intreb, Vlad, daca nu cumva Mihaela zice acelasi lucru ca si Cosmin, doar ca intr-o alta maniera? sau poate e doar o completare (binevenita din partea mea 🙂 ).
cred ca aceasta frica de a-ti privi interlocutorul in ochi se manifesta in ambele roluri asumate (vorbitor si ascultator); pur si simplu, complexul iese la suprafata si iti contamineaza comportamentul, si uite asa intri intr-un tipar care se auto-intretine.
legat de trasaturile culturale, daca le cunosti si tii cont de ele, cred ca pot fi utile in orice activitate, mai ales in ceea ce priveste vorbitul in public.
revenind la mesajul articolului: da Cosmin! iesirea din acest cerc vicios se face unul cate unul, si, pentru a sublinia ideea de responsabilitate personla pe care o imprimi si tu, inainte sa o cerem de altii, e recomandat sa ne schimbam noi.
Cosmin. De pus in rama! | CRISTIAN PATRASCONIU
2010, aprilie 22 @ 21:07
[…] Cosmin. De pus in rama! Oamenii nu se mai privesc ca să se bucure de prezenţa celuilat, ci ca să se bucure de suferinţa … […]
Yugo
2010, aprilie 23 @ 1:54
In my humble opinion … sa facem distinctie intre doua probleme: vorbitul in public si privitul in ochii interlocutorului.
Vorbitul in public reprezinta un stress important pentru orice persoana, indiferent de nivelul pregatirii profesionale sau al ierarhiei sociale si cu atat mai putin cu pozitionarea in cadrul companiei. Sunt zeci de executivi si C-level care sunt praf cand sunt adusi in fata unui auditoriu. Vorbitul in public presupune soft skills, presentation skills, cateva tehnici (inclusiv dominarea salii prin privirea in ochii unor victime) si bineinteles experienta, lucruri pe care tu oricum le stii mult mai bine. In mare parte, daca controlezi suficient de bine subiectul unei prezentari nu prea ar trebui sa ai emotii.
Sigur ca se poate face o legatura intre emotiile in fata unui auditoriu si complexele dobandite din copilarie, dar nu as merge insa atat de departe. Whatsoever … astfel de complexe pot fi depasite in timp prin intelegerea fenomenului din punct de vedere psihologic.
Dupa mine vorbitul in public tine mai mult de competentele asupra topicului, experienta si caracteristicile native, capacitatea de improvizare si mai putin de complexele copilariei.
Cat priveste dificultatile privitului in ochii interlocutorului … nici aici nu as merge atat de departe cu influenta copilariei. Cred ca majoritatea dintre noi suntem deranjati de o privire insistenta, ostila… asta desigur daca persoana in cauza nu este vreo blonda cu ochi verzi disponibila.
Cosmin Alexandru
2010, aprilie 23 @ 7:09
@Yugo. La inceput asa ma gandeam si eu, cum zici. Insa a trebuit sa accept ca nu e de ajuns. In exercitii oamenii vorbesc cel mai des despre ce stiu cel mai bine. Problema lor nu e nici cu ei, nici cu subiectul nici, chiar cu prezenta publicului. Ci cu privirile celor din public. Astea ii sperie teribil si ii incurca pentru ca si le reprezinta nu doar evaluatoare, ci negativ evaluatoare, din start. E o proiectie cvasiprezenta, pe care si tu o faci, la sfarsitul comentariului: ca publicul are, de la sine inteles, o privire ostila. Or, in 95% din cazuri nu e asa. Publicul are o privire de la neutra inspre pozitiva. Dar noi nu putem vedea asta pentru ca nu ne putem imagina asta. „Nu ma uit la ei, ca poate vad ca nu le place ce zic, si atunci ma pierd.” Proiectia asta automata a privirii care „te pierde”, „te blocheaza”, „te termina”, care „stie ca nu stii”, trebuie sa vina de undeva. Anglosaxonii nu o au. Ei, cand vorbesc in public, se pot uita la tine confortabil, pot zambi si te pot face sa zambesti confortabil. Cred ca vine de foarte devreme in viata si e un confort educat, la ei, pana in viata adulta.
Etienne
2010, aprilie 23 @ 9:45
Asta cu privirea in ochi sincer daca mi-o spunea cineva in fata, ripostam.Cum? Nu stiu depinde! Insa de la evitarea privirii pana la a te duce la copilarie e o treaba de mojic nene! Poate nu ai o mecla suficient de comerciala ca sa te pot privi, iar pt cei ce iau cuvantul in public sa ne fie clar ceva: exista tehnici de privit publicul astfel incat acesta chiar sa aibe senzatia ca te uiti la el.
Inainte de emiterea unor considerente(constatari) izvoate din judecati(pe care apropo:NU AI DREPTUL ORICINE AI FI SA TI LE PERMITI) gandeste-te ca-n fata ta sunt o duzina de oameni care poate au alte preocupari, poate nu-s placut incantati de ce spui sau poate chiar n-au chef sa-ti vada mutra si privirea!
adrian oane
2010, aprilie 23 @ 9:53
@Yugo.
Iti inteleg punctul de vedere. Mai mult, si eu am considerat, la inceput, ca daca stapanesti anumite competente si tehnici caracteristice, atunci poti vorbi in public lejer. Provocarea am descoperit-o cand am inceput sa vorbesc in public.
La inceput aveam un stil rigid, autoritar – datorat experientei de elev din sistemul de invatamant. Nu il aveam intamplator – timp de 17 ani, in sistemul educational, am avut locuri in primul rand la „prezentari” bazate pe autoritate, pe dominare – inclusiv prin privire, si pe diverse feluri de coercitie.
Practic, nu suntem „educati” de mici sa ne implicam ca si auditoriu sau vorbitori, sau sa comunicam asertiv. Spre exemplu, nu stiu scoli in care elevii isi prezinta rezultatele proiectelor in fata clasei. Personal, mi-ar fi placut sa am ocazia sa imi pot sustine proiectele prin prezentari, sa particip la dezbateri sau sa moderez discutii.
Revenind, comportamentul asta de evitare a privirii face parte dintr-un spectru mai larg de comportamente specifice noastre, romanilor. Ele au la baza valorile si normele sociale pe care le avem astazi, iar sistemul educational este una dintre parghiile care pot modifica aceste valori, si implicit, comportamentele respective.
Yugo
2010, aprilie 23 @ 12:52
Ca majoritatea complexelor pe care le dezvoltam ca adulti au radacini in copilarie este un adevar. Totusi nu am s-o invinovatesc integral pe mama pentru emotiile vorbitului in public.
Legatura pe care o face Cosmin intre dificultatea unei priviri real sau inchipuit ostila si copilarie, sistem educational sau societate ca factori perturbatori, este interesanta si acceptabila pana la un punct. Consider insa ca sistemul educational romanesc orientat inca pe teoretizare si prea putin pe soft skills are o contributie mult mai mare asupra emotivitatii. Gandeste-te ca inainte de 89 scoala romaneasca era orientata strict pe dezvoltarea competentelor tehnice si inexistenta in comunicare.
Pentru mine emotiile vorbitului in public au legatura mai mult cu teama de esec si mai putin cu atitudinea auditoriului. Daca vorbim strict despre privirea din public, cred ca tine mult de personalitatea fiecaruia daca preia direct si accepta conflictul (privirii) sau evita challange-ul.
Voi stiti mai bine ca mine … dar una dintre tehnicile recomandate este sa identifici rapid in sala doua trei panselute blonde, dispuse sa-ti zambeasca aprobator, chiar daca nu inteleg o iota din ce spui. Moreover … as folosi complexul descris de Cosmin in avantajul speaker-ului. Adica sa-mi domin sala prin privire tocmai pentru ca nu este usor sa o receptionezi.
Aditional … nu as include evitarea privirii in caracteristici tipic romanesti. Emotiile vorbitului in public se pot manifesta chiar si la occidentalii experimentati.
adrian oane
2010, aprilie 23 @ 13:37
@ Yugo.
Departe de mine intentia de a intra pe taramnul psihanalizei. Nu am pregatirea necesara. Ce vreau sa spun este ca mediul in care am „activat” si-a pus amprentele pe mine, si nu cred ca sunt singurul.
Daca am inteles ce zici tu – ca frica de esec este una dintre sursele evitarii privirii, iti impartasesc punctul de vedere. Sunt de acord si ca sta in puterea individului sa isi depaseasca aceasta frica (cum altfel 🙂 ?). De asemenea, sunt si tehnici prin care poti utiliza frica in avantajul tau – cum e si cea descrisa de tine.
Legat de caracteristici tipic romanesti, iti ofer un link cu cateva informatii obtinute prin cercetare. Pentru mine, sunt mai mult decat captivante. Vei gasi acolo, indirect, si cateva informatii legate de observatia ta despre soft skills in educatie.
http://www.humansynergistics.ro/Cultura%20curent%C4%83-cercetarea%20nationala-40-176.html
Recomandări de lectură | e-Opinii.ro | doar opinii... atât! | by George Fedorovici
2010, aprilie 23 @ 13:58
[…] fie bine și în Brașov – Lecturi Urbane Răzvan Exarhu: Ofensiva amatorilor Cosmin Alexandru: Uită-te la mine, ca sa vezi cât te iubesc! Călin Fusu: Cum am facut primul milion Dan Dumitrescu: Lecturi Urbane (sau cum mi-am facut 45 de […]
bogdan
2010, aprilie 24 @ 1:17
desi au trecut ani, imi sunt vii in minte momentele in care ma uitam aiurea intr-un punct din spatiu pt a evita privirea profesorului. daca i-as fi intalnit-o, m-ar fi ascultat. nimic nenatural aici. regretabilul vine atunci cand reciproca isi pierde valabilitatea. adica daca profesorul ma asculta, nu-i intalneam privirea. asta pentru ca ma simteam mai degraba chestionat decat comunicat, ma simteam vazut mai degraba nepregatit decat prezumtiv pregatit, adica scopul era sa se afle ceea ce nu stiu, nu ceea ce stiu. sigur, din fericire dupa ce am terminat scoala lucrurile s-au mai schimbat, am descoperit ca privirile directe sunt felul de a comunica a celor ce „comploteaza” sa lucreze impreuna.
cu alte cuvinte, cred ca fenomenul punctat de Cosmin este cat se poate de real.
Alina
2010, aprilie 30 @ 12:22
@Yugo
O sa vorbesc doar din proprie experienta, in ceea ce priveste trainingurile. Nu am o experienta vasta in domeniul, dar incerc sa ma formez in acest sens. As avea o intrebare pentru tine: atunci cand vorbesti in public vrei doar sa lasi impresia ca te uiti la oamenii carora te adresezi? Important este sa le creezi sentimentul ca li te adresezi personal, fiecaruia in parte? Doar atat? Nu ai incercat niciodata sa ii privesti si sa le observi reactiile? Sa le observi atitudinea fata de ceea ce exprimi, expui sau explici in acel moment?
Pe mine ma ajuta foarte mult acest lucru. Trecand de gesturile evidente de plictiseala sau neimplicare din partea unui participant, privirea exprima o gama mult mai larga de atitudini, sentimente.
Cred ca avem o problema generala cu privitul in ochi. Nu se manifesta numai la capitolul „vorbit in public”. Oamenii nici nu sunt obisnuiti sa ii privesti in ochi. De multe ori, atentia indreptata spre o persoana manifestata prin privirea acestuia in loc e interpretata gresit. Reactiile lor difera de la intimidare, pana la interpretarea unei priviri ca o atentie deosebita.
5 dazzling links (10) » Dazzle
2010, august 23 @ 13:59
[…] si in contexte mai degraba amenintatoare, “uita-te la mine cand vorbesc cu tine”… Dintr-o privire, scris de fabulosul Cosmin […]