Despre o anumită cultură a turismului
(Articol apărut în numărul din 5 ianuarie al Revistei 22)
Sunt cu familia în Bad Gastein, o stațiune de munte austriacă, la vreo 100 de kilometri de Salzburg. Stăm într-un hotel de familie. Asta înseamnă printre altele că, în prima seară, după cină, patronul ne-a invitat la un pahar de șampanie și, la gura focului din șemineul din salon, ne-a povestit pe îndelete ce e cu hotelul lui. Înainte însă de dotări, altminteri remarcabile, ne-a impresionat cu căldura și disponibilitatea lui. Ne vorbea un om nu doar cu o mare grijă față de agoniseala lui, ci mai ales cu o mare grijă pentru cum ne vom bucura noi de agoniseala lui.
E momentul să spun aici că nu există nicio plasmă sau LCD în tot hotelul. Nici minibar în cameră, nici zeci de canale TV în toate limbile pământului. Nici Internet wireless. Și, totuși, ne simțim excelent. Rețeta pare relativ simplă: dormim bine, mâncăm bine, avem o mulțime de opțiuni pentru timpul liber și toată lumea e foarte amabilă cu noi.
Am să mă aplec doar asupra primului punct. Treaba cu dormitul pare la mintea cocoșului. Nu e. Mi s-a întâmplat de nenumărate ori în România, în hoteluri private din diverse orașe, care mai de care mai mândre de numele sau renumele lor. Toate duduie de tehnologie și mobilier de lux și toate, fără excepție, ratează la cel mai important capitol: patul. Toate omit faptul că, indiferent de motivul pentru care un turist ajunge într-o cameră de hotel, că e în trecere, în vacanță sau cu treabă, el are nevoie să doarmă bine ca să îi priască trecerea pe acolo. Pentru asta, esențiale sunt salteaua, perna, plapuma și așternuturile. În hotelurile din România, ăsta e domeniul cel mai neglijat, ceea ce transformă multe experiențe turistice într-unele mai degrabă obositoare, neplăcute. Motivul neglijenței, dacă e altul decât inerția sau prostia, îmi scapă.
Aici însă, austriecilor nu le scapă nimic. Nu doar din ceea ce e înăuntrul hotelurilor, dar nici din ceea ce e în afara lor. În toată stațiunea nu sunt două case la fel, dar fiecare e în armonie perfectă cu cele de lângă ea. Elementul comun e panta identică a acoperișurilor, indiferent de înălțimea sau lățimea clădirilor. E cumva reconfortant să te plimbi printr-un loc care are o coerență, o liniște a formelor, un echilibru al culorilor și al proporțiilor. Te simți într-un loc al bunului simț, nu al bunului plac.
M-a frapat neasemănarea cu stațiunile de pe Valea Prahovei, în care fiecare a construit ce, cât, cum și unde l-a tăiat capul. Rezultatul seamănă cu un joc pe computer în care cineva a adunat toate trăznăile geometrice din capetele câtorva mii de oameni și le-a aruncat la întâmplare pe o vale de munte. Roz lângă galben, lângă albastru, verde, maro, portocaliu etc. Și, pentru că trebuia să poarte un nume, le zice Sinaia, Azuga sau Predeal.
Mai e ceva atrăgător în cultura turismului de aici. Neînghesuiala. Deși sunt foarte mulți turiști, nicăieri nu e înghesuială. Reușita organizatorică mi se pare cu atât mai lăudabilă, cu cât o mare parte dintre turiști sunt ruși, bulgari sau români. Adică niște campioni ai înghesuielii pe orice miză, oricât de mică. Secretul reușitei austriece mi se pare că stă în ordinea priorităților.
Cultura turismului de aici e centrată în jurul turistului. Nu al hotelierilor, nu al restaurantelor, nu al transportatorilor, nu al proprietarilor de locuințe de vacanță. Toți sunt subsumați turistului. Turistului, cu tot ce i-ar trebui lui ca să aibă un sejur cât mai lejer, mai plăcut, mai lipsit de griji și probleme. Iar dacă se poate, turistului un pic răsfățat. Și mă întorc la un exemplu din hotelul în care stăm. Proprietarul ne-a descris în prima seară tot ce ne oferă: sala de activități pentru copii, terenuri de tenis, patinoar, hochei, biliard, jocuri, masaj, băi termale etc. Însă cel mai mândru – ne-a povestit de ea pe un ton mai scăzut – era de piscina muzicală: o piscină micuță, în aer liber, cu apă caldă, termală, în care dacă intri, nu sesizezi nimic neobișnuit; dacă, însă, cobori urechile sub nivelul apei, poți ca, în timp ce privești cerul și munții, să asculți muzică de Beethoven.
Așa ceva nu e nici scump, nici dificil de realizat tehnologic. Trebuie, însă, o anumită cultură de a oferi oaspetelui, în plus față de confort și atenție, un strop de magie, un ceva de care să-și aducă aminte toată viața, o trăire pe care doar imaginația o dă bucuriei.
2010, ianuarie 6 @ 19:13
Astia nu au votat cu kelu pentru „reforma statului”.
Va garantez ca nici nu stiu cine e deputatul landului propriu.
2010, ianuarie 6 @ 19:34
Povestea „imbie” la o plimbare pe meleaguri austriece. Foarte frumos!
Nu am avut inca placerea sa ma bucur de Austria de munte, dar de fiecare data cand ajung in Viena simt ca imi incarc bateriile cu bun simt si frumos 🙂
2010, ianuarie 6 @ 19:53
Excelent articol! L-am citit cu sufletul la gura, mai ales pentru ca mi-am petrecut sarbatorile la Viena. Am remarcat si eu lucrurile simple, incredibil de simple, care fac diferenta. Le enumar la intamplare in speranta ca cineva de la noi le citeste si poate le aplica.
– scrumiera de pe peron – mare, nichelata, vizibila, semnalizata, ce se poate goli in 2 secunde vs scrumiera minuscula fara sistem de golire de pe peronul garii din Timisoara
– afisele A3, cu dispunereaa vagoanelor pe zone, cu ora de sosire si de plecare etc, pe care le intalneam la tot pasul vs o singura tabela de info in toata gara Timisoara
– sala de asteptare simpla, curata, dezinfectata din ora in ora, cu monitoare info vs sala de asteptare cu gresie, lambriuri si brizbrizuri din Arad, unde nu poti sa intri datorita mirosului insuportabil.
– autobuzele care se inclina in statii pana cand ating asfaltul vs trenurile romanesti unde trebuie sa ai reale calitati fizice ca sa poti urca.
– curatenia
– punctualitatea
– amabilitatea
– seriozitatea
– bunul gust
– pretul corect
si lista poate continua
2010, ianuarie 6 @ 20:36
Apreciez articolul.
Si imi pare rau ca nu avem inca determinarea lor.
Si modul lor frumos de Gandire.
La urma urmei,este un exercitiu de civilizatie.Iara noi…
2010, ianuarie 6 @ 20:45
Foarte fain articol, multumesc.
Ai punctat excelent in privinta dormitului. Din cand in cand ma mai uit pe magazinuldecase.ro, din curiozitate legata de cum mai arata apartamentele/casele romanesti. In macar 90% din cazuri, garsonierele sunt dotate cu o canapea extensibila. Nu reusesc sa inteleg cum pot oamenii dormi pe o canapea atata vreme. Cred asadar ca problema nu este doar a hotelurilor noastre, ci in general a romanilor.
As zice ca saltelele de pat trebuie sa fie cam cele mai scumpe (comparativ) obiecte din casa. De exemplu, daca ai bani sa iti dotezi casa la 1.5-2 pretul mediu al pietei, atunci ar fi cazul sa iti iei un pat de 2.5 ori mai scumpa decat media. Dar Romania este (inca?) o societate a aparentelor: salteaua este cam ultimul lucru pe care l-ar observa un oaspete in casa. Asa ca romanul prefera sa dea banii pe diagonala televizorului si culoarea frigiderului si sa isi plateasca somnul in dureri de spate si oboseala.
2010, ianuarie 6 @ 22:20
E moderare?
2010, ianuarie 6 @ 22:21
Am fost si io la schi in Austria unde merg de vro 15 ani. reportaj pa blogu meu (click pa neamtu tiganu)
2010, ianuarie 6 @ 22:31
@neamtu. Da, e moderare si acum am acces un pic mai greu la net. Multumesc pentru intelegere.
2010, ianuarie 6 @ 22:33
Bine scris! Si cei (sau o parte dintre ei …) care n-au trait/vazut niciodata cele descrise, s-au simtit prezenti si impreuna cu voi, acolo.
„Omul sfinteste locul”! Deci „de vina” nu e Austria, ci … austriacul! …
2010, ianuarie 6 @ 23:05
Da, este incredibil, nici eu nu puteam scrie mai bine despre turismul din tara noastra, cu toate ca lucrez in domeniu.
Da, aveti dreptate si eu nu mai am timp sa sper ca autoritatile din domeniu vor face ceva in aceasta directie: reglementari urbanistice si arhitecturale privind constructia in anumite zone de interes general cum ar fi cele din diverse locatii turistice din Ro, asezate pe mici colturi de rai………………..
Asa este si la noi in sat, cateva mici pensiuni ies in evidenta doar prin culoare si forme geometrice in deplina neconcordanta cu natura, cu peisajul montan. Dar inca mai este timp ca sa ne dam seama ca succesul nostru in domeniul ospitalitatii tine in proportie covarsitoare si de aspectul constructiei noastre, de bunul nostru gust in decorare si de calitatile noastre de gazde amabile si mereu atente la nevoile specifice ale clientului, nu la ce avem noi mai mult si mai prost de vandut.
Da, aveti dreptate, somnul si mancarea sunt importante, confortul regasit in calitate si culoare si gust si liniste si bun simt si ospitalitate sunt esentiale.
Cand am citit articolul dumneavoastra, am avut impresia ca faceti un rezumat al unei sederi la cabana noastra de la munte si ne-am bucura daca ne-ati da dreptate fiindu-ne oaspete, aici, la 50 km de Cluj, la Marisel, la Cabana Motilor.
Nu va veti smti ca in Austria, ci va veti simti asa cum trebuie sa va simtiti in orice cabana sau pensiune din zona montana a Romaniei.
Va asteptam cu drag.
2010, ianuarie 6 @ 23:26
Reiau mesajul (nemoderat inca/anterior):
Bine scris! Si cei (sau o parte dintre ei …) care n-au trait/vazut niciodata cele descrise, s-au simtit prezenti si impreuna cu voi, acolo.
“Omul sfinteste locul”! Deci “de vina” nu e Austria, ci … austriacul! …
2010, ianuarie 7 @ 0:04
Foarte frumos scris, ca intotdeauna! Din pacate insa Cosmin, se incadreaza in tiparurul clasic: ce frumos e in vest ce urat e la noi! Sincer, poti gasi cate putin din toate si in tara noastra. Ma intristeaza sa vad ca si tu scrii, din ce in ce mai mult, despre neajunsurile tarii noastre. Incep sa percep mai mult lucruile ca o lamentare decat ca un pas concret intru dezvoltare. Te inteleg perfect. Sunt atat de dezamagit de aceasta tara si locuitorii din ea (ma rog, o parte) incat de multe ori ma intreb daca vom avea vreo sansa. Sunt sigur ca da! Hai sa schimbam comparatiile cu actiuni de impact, cu consultanta gratuita celor care ar trebui sa faca si fie nu se pricep fie nu au vointa!
2010, ianuarie 7 @ 10:09
imi poti spune numele hotelului? suna foarte interesant 🙂
2010, ianuarie 7 @ 10:50
Si io am fost la ski. Moderat.
2010, ianuarie 7 @ 11:11
Cu drag am citit articolul acesta!!!!!! Cu atat mai mult cu cat am trecut si eu prin Austria si am avut ocazia sa apreciez turismul adevarat (care la noi nu exista, din pacate… si nici nu va exista vreodata)!
Mai mult decat atat, au trecut 3 ani de cand am fost prima data in Austria, intr-un sat de munte si primesc si in ziua de azi felicitari de fiecare Paste si Craciun de la proprietara pensiunii unde am stat!!! Scrise de mana, nu de computer, ca sa zici ca e copy/paste si le trimite automat la toti fostii clienti (e o politica si asta). Dar mi-e drag sa le primesc.
Nu vreau sa fac nici o comparatie, pentru ca orice as zice ca mi-a placut in Austria (sau altundeva) am sa gasesc corespondent negativ la noi. Din pacate! Din pacate noi nu avem cultura turismului. Chiar nu o avem.
In articol se descrie piscina muzicala. Mi-a placut ideea. Foarte interesant! Eu as intreba altceva: vestul Romaniei sta pe cateva panze de apa termala. Ungaria are in estul tarii acelasi lucru. Si au reusit sa faca cateva stranduri termale la niste standarde incredibile! Am fost intr-un sat (!) care nu are alta sursa de venit din turism si am ramas uimita cum s-a reusit construirea unui strand cu apa termala cu 19 bazine! Un sat are 19 bazine intr-un singur strand. Si cum arata! Cum e apa! Bazine cu diferite temperaturi, pentru diferite categorii de varsta…. Cum e posibil ca ei sa exploateze la maximum resursele naturale si noi nu???? Probabil ca la noi investitorul considera ca dintr-un strand nu faci avere rapid si atunci de ce sa iti mai bagi banii acolo….. nu e o investitie prea rentabila… Ce pacat!
Inca o data felicitari pentru articol!
2010, ianuarie 7 @ 11:16
Zi-le stimate Cosmin, ca bine le zici, dar cat de pacat ca articolele astea nu le citesc cei vizati … decat noi 🙂 si tot noi le comentam si uite-asa … vom beneficia tot de serviciile lor proaste si-apoi mai scriem un articol si tot noi il citim si comentam & so one and one … tra-la-la-la-la 😛
… mama ei de tzara si de oameni, iti vine sa zici uneori!
2010, ianuarie 7 @ 11:29
Bine scris! Si cei (sau o parte dintre ei …) care n-au trait/vazut niciodata cele descrise, s-au simtit prezenti si impreuna cu voi, acolo.
“Omul sfinteste locul”! Deci “de vina” nu e Austria, ci … austriacul! …
2010, ianuarie 7 @ 12:34
@Claudiu C: Apreciez ca factorul determinant al calitatii „ofertei” este calitatea (+ exigenta si fermitatea) „cererii”: punctul de convergenta este educatia, a ambelor parti si intr-un proces de influentare recursiv reciproca.
Atata timp cat se va tolera si accepta orice si oricum, intr-o stupida „solidaritate” a non-calitatii (pentru multi mai comoda decat „schimbarea”), mioriticul va ramane ceea ce este ! …
Un articol ca cel de mai sus poate contribui la „trezire”.
2010, ianuarie 7 @ 13:00
@Iulian: Nu fii trist; bine face Cosmin, iar ceea ce face el face constructiv. O dovada/efect este chiar finalul comentariului tau! …
2010, ianuarie 7 @ 13:10
@Ela Atanasiu: Daca vine Cosmin, vin si eu cu el. Oricand revad cu placere meleagurile natale! (Dar sa stii ca-s foarte exigent …)
2010, ianuarie 7 @ 13:18
@ Ana : Cultura turismului nu „se are” ci „se face”, asi zice eu (v. comm. @Claudiu C).
2010, ianuarie 7 @ 14:08
excelent scris! cineva mai sus intreaba de numele hotelului. Chiar va rugam sa il dati, nu e reclama, insa ne intereseaza, mai schimbam putin aerul. Thanks in advance.
2010, ianuarie 7 @ 16:56
@Americanul care a spus in 7 January 2010 la 13:18
„@ Ana : Cultura turismului nu “se are” ci “se face”, asi zice eu (v. comm. @Claudiu C).”
Cine sa o faca? Ala care are motto-ul „las’ ca merge si asa”??????………..
2010, ianuarie 7 @ 16:59
Cosmin, daca tot a venit vorba si daca apreciezi ca te-ar interesa si ai avea timp pentru ea, imi permit sa-ti sugerez o idee: lanseaza un Forum (ceva de tipul „Calitate in turismul autohton – ce si cum trebuie facut?”). O prima etapa a Forumului, pentru disciplinarea si uniformizarea acestuia, sa fie o consultare ref. reperele de pus in discutie; sinteza si ordonarea acestor repere va fi grila de lansare, sistematizata, a subiectului in dezbaterea propriu-zisa.
Sunt convins de o foarte larga (si poate chiar entuziasta) participare.
Prezentarea sintezei concluziilor va stimula, cred, „schimbarea”, la toate nivelele , si va ridica „obiective de referinta” chiar si pentru cei care sunt actorii direct si deja implicati in proces (proprietarii de pensiuni si hoteluri, etc).
2010, ianuarie 7 @ 17:18
Data viitoare ia-ne si pe noi 🙂
2010, ianuarie 7 @ 17:33
Salut Cosmin si eu imi caut o locatie ptr concediu de iarna si mi-a placut ce ne-ai descris. Daca poti sa imi dai mai multe detalii despre hotel. Multumesc.
Ca si comparatie intre ”ei” si ”noi” pot sa spun doar ca si la noi sunt locuri frumoase doar ca noi nu incercam sa adugam ceva ptr client de la an la an, ci preferam sa stam pe loc ca ne ajunge cat facem. Sunt ferm convins ca si ei au facut aceste lucruri de la an la an. Stiam de o vorba a elvetienilor care zic asa ”daca in fiecare an am face un lucru bun, atunci intr-un an am face 365 de lucruri bune”.
2010, ianuarie 7 @ 17:55
@Iulian: interesanta ideea cu oferta de consultanta gratuita. Fac pariu insa ca te vei lovi de autosuficienta si atotstiinta romanului: „lasa..dom’le…ce-mi spui dumneata mie… eu stiu mai bine ca fac asta de nu stiu cati ani”. Cine o sa accepte ca ceea ce a facut pana acum si face in continuare e gresit, si cine va da dreptate consultantului care ii va spune cum trebuie facute de fapt lucrurile in turism? Ce vrei tu sa faci este sa schimbi o mentalitate a unui popor care nu are cultura de Customer Care… si asta e munca de Sisif.
Daca tu gasesti insa hotelieri care sa accepte ca tu ca si consultant ai dreptate si ei vor face lucrurile asa cum le propui tu, atunci ma aliez si eu si ma duc sa ii instruiesc gratuit angajatii pe Customer Care! 😉
Si cred ca mai gasim cativa aliati pentru voluntariatul asta!
@Cosmin: daca mai scrii d-astea, ma vei convinge sa emigrez din aceasta tara minunata, care pacat ca e locuita! 😉 :)))))
2010, ianuarie 7 @ 18:02
@delice, marius, horia: Hotel Sonngastein in Bad Gastein. Pare foarte portivit si pentru o vacanta de iarna si pentru una de vara.
2010, ianuarie 7 @ 19:25
Cosmin, ai putea sa-mi trimiti un mail cu numele acestui hotel/pensiune din Austria? Eu merg la snowboard in Austria de 5 ani si inca nu am reusit sa gasesc asa un loc…
Multumesc mult
Diana
2010, ianuarie 7 @ 19:45
@Ana_2: Incepe tu si prietenii/cunostintele tale prin a refuza – explicand si de ce o faci – serviciile ce-ti sunt oferite si nu te satisfac; chiar daca la inceput ti-i se va raspunde insolent „daca nu-ti place, du-te in alta parte”, ignora insolenta dar urmeaza indicatia si, in timp, cand tot mai multi vor proceda astfel, Insolentul o sa-si schimbe „felul”, caci altfel da faliment.
In strainatatea civilizata, nu ministerele sau oficialitatile sunt elementul corector ci beneficiarii directi, adica cei ca mine si ca tine impun si regleaza piatza; acolo clientul nu te iarta, nu-ti tolereaza non calitatea si te „plezneste” fara nicio ezitare!
(Fii amabila si revezi raspunsul meu @Claudiu C)
2010, ianuarie 7 @ 20:27
Helllooooooouuuuuuuuuuuuuuuu
Eu ma chinui aici sa promovez si TARA NOASTRA si toata lumea ma ignora.
Sunt de acord cu voi dar trebuie sa vedem si afacerile de familie si prospere si din Romania. Investind in Romania, semenii nostri si noi vom avea de castigat. oamenii de la sat vor avea de invatat urmand exemplul afacerilor de succes deoarece nu de oameni buni ducem lipsa, ci de increderea in fortele proprii si de adevarati conducatori, ca noi, tineri, optimisti si entuziasti.
Dar daca noi nu ne hotaram sa fim un exemplu si daca numai vom critica, ceilalti nu vor invata NIMIC de la noi si vor continua sa traisca in mediocritate si ignoranta.
Sa povestim si despre afaceri din Romania, despre afaceri mici, de succes, de familie si eu insist sa VENITI pe la noi, pe la munte, pe la Marisel, la 50 km de Cluj, la Cabana Motilor.
Va astept cu drag si astept sa ma sfatuiti cum sa fac sa fie o afacere de succes si printre randul persoanelor foarte sau exagerat de exigente, obisnuite cu servicii din tarile calde……………………sau reci…………:)
2010, ianuarie 7 @ 20:41
@Ela Atanasiu: Bine faci si servus Ela! Eu nu te ignor!
Ti-am zis ca, daca vine Cosmin la voi la Marisel, vin si eu. Este esential sa se scrie/publice despre localnicii care fac treaba buna, dar asta-i job-ul lui Cosmin, iar eu il voi sustine cat pot.
(De scris scriu si eu, dar chestii anoste despre ingineria IT si matematica – 7 carti pana acuma)
Zi-ne, ce ne dai de mancare daca vom fi oaspetii tai?
(Ca de o palinca de pruna buna nu scapi ! …)
2010, ianuarie 7 @ 20:42
@Americanul
Foarte de acord cu ce spui, de ani de zile fac asa!
Problema e tocmai ce am spus mai sus: dictonul „merge si-asa!”
Pai e ok, eu am plecat, am refuzat ce mi s-a oferit, nu mi-a placut si am zis. Si chiar daca mi s-a spus „mergi in alta parte”, respectivul nu a inteles nimic atceva decat ca am eu ceva cu el… Dar vine altul in urma mea, mai putin pretentios si zice la fel ca si gazda „ah, e bine si-asa”… si atunci ce am schimbat?
Numai ca „turism” nu inseamna DOAR cazare!
2010, ianuarie 7 @ 21:10
Pai sa veniti, ca restul este foarte simplu.
Palinca este, afinata, visinata de casa toate, siropuri naturale de afine, afine rosii (merisoare), zmeura, visine, piersici, struguri ( adica vin fara alcool…..:), dulceata de casa de fructe de padure, prajituri de casa, placinte si gogosi, obligatoriu paine de casa, tuica de la olteni fiarta cu mirodenii sau nu, vinuri diverse si fierte cu mirodenii asa cum nici austriecii n-au ( am fost la targurile lor de Craciun si vinul este bun dar nu ca al nostru.
Ciorbe gustoase, supa de pui de tara, cartofi in fel si chip, fleciuti, aurii cu mirodenii, piure cu lapte si unt, porc la tava, vita cu marar si unt, chiftele in sos marinat, porc din galeata ( cu untura) si mamaliga la gratar, balmos cu galbiori sau hribe din padurile de aici ( in Austria, Italia si Germania se duc ciuperci de aici si sunt mai scumpe….:)
Si mai cate altele………..
Piscina cu muzica n-avem dar cocosii din vecini si clopotei si talangi de vacute si cai avem in fiecare dimineata.
Carute cu cai sau sanii daca este nea destula va vor duce inapoi in timp deoarece zona dinspre Maguri-Racatau este neschimbata in ultima suta de ani, drumul este facut de Antonescu si practicabil este si astazi.
Albastru de cer si liniste destula pentru oraseni ingropati in computere si motoare, alarme si sirene.
Au fost fete luminate, din firme autohtone si nu numai, chiar si austrieci care au recomandat si altor austrieci sa vina si au si venit, organizatii studentesti ( si AIESEC si JCI)si persoane din toate colturile tarii.
De Sarbatori: traditii si colinde asa cum numai prin putine zone din tara mai puteti asculta si vedea.
Avantajul nostru: suntem ca acum sute de ani, civilizatia inca nu si-a pus amprenta ucigatoare asupra peisajului si arhitecturii si consider ca fiecare dintre voi trebuie sa caute si sa descopere in timpul lui liber ( fie si macar pe computer)locuri unice si speciale din Romania si sa nu mai jindiuasca la ce au alte natii, unele dintre ele artificial sau muzeistic locatii in care perfectiunea poate fi uneori suparatoare.
Din nou, cu respect pentru iubitorii de neam romanesc si de putinul bine din Romania,
ela atanasiu
2010, ianuarie 7 @ 21:10
Pai sa veniti, ca restul este foarte simplu.
Palinca este, afinata, visinata de casa toate, siropuri naturale de afine, afine rosii (merisoare), zmeura, visine, piersici, struguri ( adica vin fara alcool…..:), dulceata de casa de fructe de padure, prajituri de casa, placinte si gogosi, obligatoriu paine de casa, tuica de la olteni fiarta cu mirodenii sau nu, vinuri diverse si fierte cu mirodenii asa cum nici austriecii n-au ( am fost la targurile lor de Craciun si vinul este bun dar nu ca al nostru).
Ciorbe gustoase, supa de pui de tara, cartofi in fel si chip, fleciuti, aurii cu mirodenii, piure cu lapte si unt, porc la tava, vita cu marar si unt, chiftele in sos marinat, porc din galeata ( cu untura) si mamaliga la gratar, balmos cu galbiori sau hribe din padurile de aici ( in Austria, Italia si Germania se duc ciuperci de aici si sunt mai scumpe….:)
Si mai cate altele………..
Piscina cu muzica n-avem dar cocosii din vecini si clopotei si talangi de vacute si cai avem in fiecare dimineata.
Carute cu cai sau sanii daca este nea destula va vor duce inapoi in timp deoarece zona dinspre Maguri-Racatau este neschimbata in ultima suta de ani, drumul este facut de Antonescu si practicabil este si astazi.
Albastru de cer si liniste destula pentru oraseni ingropati in computere si motoare, alarme si sirene.
Au fost fete luminate, din firme autohtone si nu numai, chiar si austrieci care au recomandat si altor austrieci sa vina si au si venit, organizatii studentesti ( si AIESEC si JCI)si persoane din toate colturile tarii.
De Sarbatori: traditii si colinde asa cum numai prin putine zone din tara mai puteti asculta si vedea.
Avantajul nostru: suntem ca acum sute de ani, civilizatia inca nu si-a pus amprenta ucigatoare asupra peisajului si arhitecturii si consider ca fiecare dintre voi trebuie sa caute si sa descopere in timpul lui liber ( fie si macar pe computer)locuri unice si speciale din Romania si sa nu mai jindiuasca la ce au alte natii, unele dintre ele artificial sau muzeistic locatii in care perfectiunea poate fi uneori suparatoare.
Din nou, cu respect pentru iubitorii de neam romanesc si de putinul bine din Romania,
ela atanasiu
2010, ianuarie 7 @ 21:23
@Ela Atanasiu: Vezi? Deja ai inceput sa te prezinti, si inca foarte bine!
„Piscina cu muzica n-avem dar cocosii din vecini si clopotei si talangi de vacute si cai avem in fiecare dimineata” – Asta mi-a placut cel mai mult!!!
Sper ca ai un site propriu, iar daca nu, asta sa fie prima voastra investitie; in Romania inca nu este perceputa imensa valoare si putere a prezentarii pe Internet!
Acuma zi-ne unde ne culci (ca dupa atatea bunatati „stropite”, tot acolo ajungem …)
2010, ianuarie 7 @ 22:10
Pai sa incepem cu http://www.cabanamotilor.ro
Capete incoronate si fete luminate ( vezi actualul presedinte al JCI Romania care a dormit in parcare, in rulota proprie…………:)au dormit si in cort si in interiorul cabanei, intr-una din cele 6 camere dotate fiecare cu baie proprie, cu mobilier din lemn masiv sau fier forjat si cu saltele ortopedice,cu dusumele din lemn ca la bunica, cu pilote usoare ca neaua si asternuturi frumos mirositoare datorita lui Procter&Gamble. Tot confortul: de la apa calda si caldura prin centrala cu lemne pana la internet wireless si videoproiector………………..
2010, ianuarie 7 @ 22:29
Dragi colegi de scrieri, EU sunt unul dintre HOTELIERII din Romania care cu draga inima accept sa vina niste tineri emancipati si cu studii si experinta si bun simt peste masura care sa-mi ofere consultanta si sfaturi pentru afacerea mea. Cu mare drag ii invit, ii primesc si-i gazduiesc daca proiectul lor se muleaza pe nevoile mele de a oferi servicii de calitate consumatorului si de a-l convinge ca in tari mai calde sau mai reci si mai indepartate decat ograda proprie, poate ca nu va gasi intotdeauna cate un pom laudat.
Sunt PENTRU, deci astept propuneri si sugestii concrete, referitoare la proiecte pentru imbunatatirea activitatii din turism. Sa trecem la fapte!
2010, ianuarie 7 @ 22:32
@Ela Atanasiu: M-ai dat „pe spate”!
Dar chestia cu „Capete incoronate si fete luminate …” ma cam intimideaza; nu primiti si oameni „de rand”?
Orsicat si-n orice caz, aveti ce prezenta, si uite c-ai facut-o (de aceea te-am si „provocat” … intentionat!)
O sugestie insa: sa nu cadeti in „plasa” comercialului!
(Eu zic ca intre „comert” si „comercial” exista totusi o mare diferenta!)
2010, ianuarie 7 @ 22:38
Si consider ca numai cei care au lucrat in vanzari dupa 1989, au inteles ce-i aia „GRIJA FATA DE CLIENT”, ce inseamna satisfacerea nevoilor lui si adaptarea ofertei la cererea de pe orice tip de piata.
E usor sa criticam pe unul si pe altul fara sa ne dam seama ca acel unul sau altul au doar patru clase, o profesionala de prelucrarea lemnului si singura tangenta cu domeniul vanzarilor sunt targurile unde isi vand lana sau vaca sau scandura. Si atat.
Deci: NOI, cei cu carte si cu experienta suntem de vina ca nici macar nu am incercat sa avem un proiect prin care sa invatam pe unul si pe altul ce inseamna vanzarea, ce inseamna serviciul sau produsul etc.
Facem ceva concret? Ne aliem pentru un proiect? Mulgem niste fonduri europene cu stiinta noastra de elaborare si implementare proiecte pentru dezvoltare in medii defavorizate, nu neaparat turistice sau rurale?
SAU RAMANEM la stadiul de forum, de discutare discutii sterile?
Eu am acceptat de ceva vreme aceasta provocare iar cine vrea sa mi se alature,sa construiasca alaturi de mine, ma gaseste disponibila la ela_atanasiu@hotmail.com
2010, ianuarie 7 @ 22:38
@Ela Atanasiu: Cei mai competenti sfetnici care sa-ti ofere consultanta si sfaturi pentru afacerea ta sunt proprii tai „guests”!
2010, ianuarie 7 @ 22:41
lasa clientii nostri, eu ma refer la cei care scriu aici si care isi ofera serviciile
cat despre capete incoronate, voiam sa ma fac inteleasa: daca ei s-au simtit bine, ca au singe albastru, ceilalti se vor simti si mai bine, ca in RAI, caci raiul este aici, la noi, la tara
m-am facut inteleasa?
gata cu vorba, astept propuneri concrete, altfel si aceste discutii se vor inscrie in randul si lista celor banale forumiste, fara consecinte constructive asupra viitorului nostru
2010, ianuarie 7 @ 22:48
@Ela Atanasiu: Yes, Sir!
2010, ianuarie 7 @ 23:06
Ela, da-mi voie sa-i spun si eu ceva. Mentionez ca nu sunt consultant in turism. Pot sa-ti spun ce vrea turistul neamt:
1. Pe primul loc, baie si toaleta impecabila.
2. Liniste, mai ales in timpul noptii, asta depinde si de ceilalti oaspeti.
3. Bere nemteasca.
4. In ciuda parerii unora mincarea e de abia pe locu 4.
5. Sa aiba ocazia sa converseze si sa gaseasca prieteni, desi se spune ca sunt reci, in concediu sunt tare dornici de contacte. Aceasta presupune ca personalul hotelului sa vorbeasca daca nu germana cel putin engleza, f. multi nemti vorbesc engleza.
6. Curatenie, curatenie, curatenie, chiar daca totul este putin traditional.
7. Pretul sa fie „civilizat” sa nu aiba impresia ca e jupuit.
P.S La fel de important, in general, e reclama.
2010, ianuarie 7 @ 23:15
Ela, am fost pe situ tau si mi-a placut. O sugestie, fa-l si-n engleza.
2010, ianuarie 8 @ 0:10
@Ela Atanasiu: Vezi tu, Ela, principalul scop al lungului nostru dialog a fost, printre altele si in principal pentru mine, intelegerea mentalitatii si a modului de a gandi a unui tanar „intreprinzator” din turismul romanesc.
Apreciez ca rezultatul a fost OK si profitabil, pentru amandoi.
P.S. In turism, consider ca totul incepe de la intelegerea si insusirea diferentei intre „guest” si „customer” …
2010, ianuarie 8 @ 0:13
@Ela Atanasiu: … sau vice-versa.
2010, ianuarie 8 @ 3:35
Salut Cosmin ,vacanta placuta !
2010, ianuarie 8 @ 22:34
O sa va ia criza pe sus, consumatori corporatisti!
2010, ianuarie 22 @ 14:09
Ce mai face dr.Zitka? Dar catelul Wuschl? se pare ca anul asta nu ajungem acolo, dar la anul sigur ii mai facem o vizita.
2010, ianuarie 22 @ 15:56
@O’Malley. Dr. Zitka e de o amabilitate cu totul remarcabila. In fiecare seara statea de vorba, la cina, cu fiecare familie si se interesa foarte politicos despre mersul concediului fiecareia. De neimaginat intr-un hotel din Romania. Cainele era bucuros de mangaieri si joaca in fiecare zi. Desi cred ca, la cate tone de blana are, se simtea mult mai bine afara decat in receptie :).
2010, ianuarie 22 @ 16:25
Intr-adevar, omul trece pe la fiecare masa si face conversatie. In cazul nostru, pentru ca si noi avem un bobtail (la momentul respectiv era pui), ne-a invitat acasa – are o casa frumoasa pe o straduta langa hotel – sa ne arate cum il perie el pe Wuschl. Am aflat ca omul este un crescator de Bobtail celebru in Austria (Wuschl e a patra generatie) si nu numai… Colectioneaza masini de epoca si organizeaza vara un raliu al colectionarilor in Salzkammergut
Nu stiu daca asa e peste tot in Austria, stiu insa sigur ca am nimerit o gazda deosebita. Un singur om mi-a facut o impresie asemanatoare, la hotelul de familie Bouton d’Or, in Courmayeur Italia. Il cheama Pasquale Brunet, un fel de „cabanier”, poate nu atat de rafinat ca Axel Zitka, dar la fel de primitor. Daca vreti, intr-o vara, sa urcati pe Aiguille du Midi si stati acolo, o sa va placa.
2010, ianuarie 22 @ 18:29
Multumesc pentru recomandare.
Ankogel
2011, noiembrie 3 @ 12:29
Abenteuer am Ankogel…
Damals fuhren die silbergrauen Gondeln der inzwischen eröffneten Ankogelbahn noch nicht. Das wohleingerichtete, inzwischen zum Hotel werdende Hannoverhaus……