Privilegiul principiilor

Acum câțiva ani, la o bursă în America, am întâlnit pe frontispiciul unei organizații un citat care mi-a rămas în minte: „A people that values its privileges above its principles soon loses both“ (Un popor care își prețuiește privilegiile mai mult decât principiile le va pierde curând pe amândouă). Cuvintele aparțin generalului Dwight D. Eisenhower, militar de carieră, care, urmându-și principiile, a ajuns și președintele Americii pentru două mandate, din 1953 până în 1961.

Asemănarea dintre generalii americani și cei români e cel mult vagă. Și din acest motiv șansele ca, la noi, un general să ajungă președinte sunt cel mult mici. Cu ocazia recentei recalculări a unor pensii disproporționate, am aflat poziția foștilor conducători militari atât în chestiunea privilegiilor, cât și în cea a principiilor. Pe scurt, singurul principiu sfânt e perpetuarea privilegiilor. Cu alte cuvinte, un principiu impus nouă pentru privilegiile lor. Asta da, demnitate, rarisim model de onoare!

Descoperirea m-a frapat întrucâtva, pentru că an de an armata se situează pe unul dintre primele locuri în privința încrederii populației în instituțiile statului. Ca și în cazul Bisericii, aflăm că ne plasăm încrederea foarte prost. Adică noi le-o dăm sub formă de privilegii, iar ei ne-o întorc sub formă de principii. Deși, în principiu, ambele instituții cheltuiesc bani mulți din bugetul public și întorc către societate beneficii discutabile. Doar că discuția asta nu se poate purta, pentru că, nu-i așa?, nu putem chestiona niște monumente sacre ale încrederii naționale. Nu poți să fluieri nici în rând, nici în biserică.

Însă nu doar somnul rațiunii naște monștri, ci și tăcerea ei. Monștrii noștri de azi nu au mai multe capete (uneori n-au niciunul), ci doar multe buzunare. Au gură mare nu ca să lupte cu dușmanii răi, ci ca să-și umple burțile moi. Nu intră-n pământ nici în luptă, nici de rușine. Sunt un fel de curiozitate a involuției, postmoderniști în aspirații și preistorici în apucături.

Onoarea militară se formează la instrucție, se câștigă pe câmpul de luptă și servește drept exemplu din poziții de conducere. Armata română de acum, care își trage metehnele din armata lui Ceaușescu, nu onorează niciuna dintre etape. Instrucția e doar o privare de condiții decente de antrenament, câmpul de luptă îl văd în străinătate doar câțiva, iar în pozițiile de conducere se plimbă hârtii, rapoarte și fluturași grași de salariu. Nici viitorul nu sună prea bine. Un prieten care a absolvit de curând Colegiul Național de Apărare mi-a descris întreaga experiență ca pe o glumă proastă.

În aceste condiții, dreptul la privilegii în virtutea onoarei militare e un subiect care comportă amendamente și lămuriri, ca să încercăm să înțelegem toți același lucru prin aceleași cuvinte. Dar cine să demareze clarificarea? Dilema societății românești de astăzi e că nu mai avem de unde să începem. Apelul la principii l-ar putea face doar cineva care le are și care se comportă conform lor. Parlament, guvern, CSM, Clubul Român de Presă, Armata, Biserica etc. – cine să arunce primul mănușa fără să și-o arunce în față? Cine poate răsturna o scară de valori în care privilegiile te fac respectat, iar principiile te fac de râs?

Într-un mod care tinde să devină aproape o metodă, suntem iarăși originali. În România, a avea principii a ajuns un privilegiu. Cel mai de preț. Foarte puțini și-l mai permit. Față de privilegiile la modă, ăsta e unul aparte. Trebuie să fie eminamente discret. Nu poți face caz de el pentru că ești expediat rapid în derizoriu, caduc sau irelevant.

În trecut, rolul de păstrător al principiilor perene în fața privilegiilor vremelnice revenea elitei. Acelei elite care a construit statul român, cu principiile și instituțiile lui de funcționare. Comunismul a înlocuit elitele cu oportuniști, instituțiile cu sinecuri și principiile cu privilegii.

Problema cea mai mare cu prevalența privilegiilor asupra principiilor e că nu putem construi. Principiile construiesc o societate, privilegiile o clică. Principiile adună oamenii, privilegiile îi separă. Principiile comportă obligații, privilegiile doar drepturi. Și, dacă nu putem construi, nu putem exista, ca națiune. Evident, asta ne mai preocupă doar pe cei care ne-am dori un astfel de privilegiu.
(Articol apărut în numărul din 1 februarie al Revistei 22)