Frica în organizații
Frica e unul dintre instrumentele cel mai des folosite în conducerea companiilor în Romania. Și de către managerii români și de către expați. Frica are o relație atât de intimă cu puterea încât, pentru mulți, par inseparabile. A stârni frică e un semn de putere. Așa să fie?
Întâi de toate, de unde vine frica? De cele mai multe ori de la cel care conduce. Nu-ți trebuie curaj ca să produci frică. Trebuie să fii doar suficient de speriat tu însuți. Să-ți fie frică că dacă oamenilor tăi nu le-ar fi frică de tine, ei n-ar face ceea ce îți dorești tu să facă. Adică nu-i poți convinge, trebuie să-i forțezi. Așadar a inspira frică nu e o dovadă de putere, ci una de slăbiciune.
Sunt manageri care conduc intenționat prin frică și manageri care produc asta fără să-și dea seama. În lucrul cu organizațiile am văzut câteva simptome care ne pot lămuri dacă frica e o prezență cotidiană într-o organizație.
Primul simptom e că oamenii nu prea spun lucruri. Există în echipă sentimentul că dacă spui, te expui. Din perspectiva managerilor, oamenii sunt cuplabili pentru că sunt ascunși, ezitanți, lipsiți de curaj și responsabilitate. Și îi amenință că dacă nu spun vor avea de suferit. Din perspectiva oamenilor calculul e unul simplu. Atunci când au spus ce au gândit nu li s-a întâmplat nimic bine. Fie managerul le-a demonstrat în mod repetat că nu au dreptate și i-a forțat să-și schimbe părerea, fie a generat conflicte publice din care au avut de pierdut, fie le-a pus în cârcă rezultate proaste. Comparând consecințele, ajung la concluzia repetată că au mai puțin de suferit dacă nu spun decât dacă spun.
Al doilea simptom e că oameni sunt cinici, blazați. Pentru că au trecut prin atâtea, nu se mai sperie așa ușor. Și nu prea mai cred în nimic. Au văzut de prea multe ori că orice inițiativă de schimbare se fâsâie pe parcurs sau se termină prost pentru că nimeni nu are energia de a împinge lucrurile până la capăt pentru că oamenii sunt demotivați să riște. Au simțit pe pielea lor ce înseamnă să greșești, așa că preferă să stea în banca lor.
Al treilea e că frica produce o selecție în organizațție. Rămân cei care, fiind suficient de speriați pot produce, la rândul lor frica în subordonați și pleacă cei pentru care asta nu e genul de carieră și de viață pe care și-o doresc. Competiția asta între cine bagă mai tare frica în ceilalți naște monștri de bună credință. Paradoxul e că toți sunt bine intenționați, sunt convinși că asta e calea cea mai bună să obții motivare și rezultate.
Al patrulea e că oamenii sunt în general triști. Și când râd e un râs mai degrabă tensionat, care eliberează prea multul stres. Glumele sunt făcute cel mai adesea de către unii pe seama altora. Întâlnirile merg greu și șeful trebuie să împingă tot timpul discuția înainte. Oamenii se feresc să propună lucruri și să ia decizii, o fac doar când nu mai au încotro.
Al cincilea e că energia oamenilor e consumată în interiorul organizației, nu în afara ei. Într-o echipă guvernată prin frică, principala preocupare e să nu fii de vină pentru ceva. Acest scop canalizează efortul fiecăruia înspre colegi și ceea ce fac sau nu fac ei, ceea ce spun sau nu spun ei, pentru că de acolo vor veni cele mai plauzibile scuze și explicații care să plaseze pisica tot timpul în brațele altcuiva.
Ieșirea din cercul vicios al fricii nu e așa de simplă, dar e posibilă. Cu mici excepții, oamenii se pot adapta unui stil de lucru bazat pe mai multă încredere și libertate. Doar că el trebuie adoptat coerent și consecvent, până devine noul mod de lucru. Iar această nouă realitate e o veste neașteptat de bună nu doar pentru subordonați, dar mai ales pentru șefi. Le schimbă viața.
2015, mai 18 @ 17:52
Dar e o frica călduță,de găoace
.Frisoanele, transpirațiile reci sunt aduse parțial de incompetenta
.
2015, mai 18 @ 22:21
Cred ca mai este un aspect de care si eu mi-am dat seama retroactiv. Ne putem produce teama si singuri, si corporatiile sunt un loc propice pentru asta fiind un mediu concurential in care esti constant sub presiunea sa te compari cu ceilalti. Sunt temeri atat de adanci si subtile ca nici nu esti constient de ele le confunzi de multe ori cu stresul muncii cotidiene. Mai e si indoiala nedeclarata pe care incerci sa o ascunzi si de tine insuti legata de nivelul tau de adecvare pentru pozitia pe care esti si de cea la care tocmai tinzi. Si intr-un mediu corporat e greu sa daruiesti incredere daca nu prea ai incredere in tine. Sa vorbesti deschis despre ceea ce consideri sincer zonele tale de inadecvare intr-un mediu in care toti le ascund pe ale lor e o alegere greu de considerat, de aceea „ne facem ca” avem incredere si toate celelalte jocuri. Cred ca asta e si motivul pentru care programele de team-building au degenerat in concursuri de consum de alcool.
2015, mai 19 @ 12:13
Problema este ca oamenii nu asculta de vorba buna, te cred papa-lapte si ca te pacalesc ei cumva.
2015, mai 20 @ 20:41
Am văzut asta în multe locuri și echipe. E un fenomen foarte interesant de urmărit, și cel mai interesant e cum oamenii nu-și dau seama de asta și își raționalizează decizia de a face parte din compania/echipa respectivă. 🙂 de frică
2015, mai 20 @ 23:13
Poti sa schimbi stilul de lucru fara ca oamenii si cultura sa se schimbe? Si intrebarea 2: cum se pot schimba oamenii care pot influenta cultura? Pe bune, nu doar de imagine.
2015, mai 21 @ 6:15
1.Dacă prima întrebare se referă la ceilalți, răspunsul e nu, pentru că stilul de lucru înseamnă oamenii și cultura. Dacă se referă la tine personal, răspunsul e da. Te poți schimba chiar dacă cei din jur nu o fac, însă poți rezista în același mediu o perioadă limitată, până când diferențele devin prea mari ca să mai merite efortul acomodării.
2. Cei care conduc se pot schimba doar dacă vor. Și de obicei vor în doauă situații: fie când nu mai obțin de la ceilalți ce obțineau cu stilul obișnuit de lucru, fie când înțeleg că pot obține mai mult și mai ușor dacă adoptă un stil de lucru nou. Până când motivația schimbării nu e internalizată temeinic, orice schimbare la nivelul tehnicalităților de comportament sau relație nu dă rezultate sustenabile.
2017, februarie 11 @ 12:06
Parere: munca pe platforma industriala organizationala se desfasoara altfel dupa ce financiar esti „stabil” (= ma da afara maine, sunt un profesionist cunoscut si ma pot angaja oriunde // am atatia bani incat „mi se rupe”, vreau o viata frumoasa, fara obsesii). In doua directii: a) cea bazata pe integritate – aceasta creste, exprimi in public, cu voce tare, pareri pe care pana mai ieri le sopteai sau pe care te-ai fi abtinut sa le spui. In combinatie cu maturitatea, la un moment dat ajungi sa fii urmat de (relativ) multa lume; esti totusi, cumva, contra curentului; b) cea bazata pe „vreau si mai mult”; devii un obsedat de „rezultat”, de dragul „rezultatului” si satisfacerii ego-ului. Si aici te urmeaza oamenii care te percep ca pe un model „de succes”, dar raportat la valorile societale indoielnice contemporane. Discursul pe care il ai in acest caz b) este mai degraba politic, bine calculat, si nu prea natural (desi, prin exercitiu…). In ambele situatii, poti determina o schimbare in mix-ul uman organizational.
A bientot!
2015, mai 21 @ 14:42
Am lucrat intr-o companie in care oamenii erau atat de terorizati incat le era frica sa se apere atunci cand aveau dreptate. Daca ii luai pe fiecare in parte, aveau perspective total opuse fata de ce scoteau pe gura in fata CEO-ului. Preferau sa urmeze solutiile date de acesta decat ceea ce le dicta lor flerul, tocmai ca sa evite mustrari si penalizari, de obicei date in fata colegilor.
Cosmin, in ce tip de organizatii ai observat ca predomina aceasta frica? In companii ridicate de catre antreprenori locali sau in corporatii?
2015, mai 21 @ 14:53
Din ce am văzut, criteriul principal de segmentare nu pare a fi local/mulținațional, ci mai degrabă stilul CEO-ului și cultura în care s-a format și pe care o creează. Sunt deopotrivă români și expați de o parte și de alta a baricadei. Poate maniera de conducere prin frică e mai prezentă în companiile românești pentru că e mai la îndemână, cultural vorbind. Dar am văzut-o destul și în corporații.
Frica din firma ta - Rândurile lui Claudiu Constantin
2016, ianuarie 10 @ 8:31
[…] mult timp de când am în lista de ciorne de pe blog un articol al lui Cosmin Alexandru despre frica în organizații. Știu că l-am pus acolo în ziua în care a […]
Știrile zilei - 20 mai 2015 ⋆ zoso blog
2018, septembrie 8 @ 22:30
[…] Frica în organizații […]