Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Unde suntem

Pe 10 iulie se împlinesc 10 ani de la lan­sarea publică a Uniunii pentru Re­cons­trucția României (URR) în Evenimentul lui Cornel Nistorescu. Era la apogeul re­gimului Năstase. Evenimentul Zilei era al­tul, la fel și Nistorescu. Adrian Năstase, de asemenea. Era cel mai puternic om din România și avea o grijă obsesivă ca lu­crul ăsta să-l […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Întrebare pentru reclama cutremurătoare

O să pară că fluier în biserică. Mai ales acelora, cu precădere din mediul ong-ist, care s-au înrolat fără drept de apel în tabăra celor care se împotrivesc proiectului RMGC de exploatare a aurului de la Roșia Montană. O să fie, totuși, o fluierătură mai aparte pentru că nu mă număr în tabăra adversă. Nu […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Între poli

Am văzut un posibil viitor al României. Asta pentru că, săptămâna trecută, am petrecut o zi la Napoli. Cel mai urât oraș frumos pe care l-am văzut în Europa. Pe lângă Napoli, orice urbe pro­vincială de la noi pare astăzi un orășel nemțesc. Mizeria, dezorganizarea și dezinteresul care au pus stăpânire pe, odată, falnica metropolă […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Bucureștiul care contează

A început campania electorală. Complet ana­poda. Pe de o parte, candidații PDL care își pun pozele pe afișe fără culoarea și fără sigla partidului pe care îl reprezintă, iar pe de altă parte candidații PSD care în­deamnă oamenii să se înscrie în PSD, pentru că altfel n-au niciun viitor. Între timp, PNL candidează în alianță […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Poțiunea de cenzură

De așa ceva ar avea nevoie clasa noastră po­litică. Și nu numai ea. Guvernul PDL a căzut din cauza trădătorilor. Dar tot așa a ajuns la putere. Prin alianța cu PC, care a trădat PSD-ul ce tocmai îl adusese în par­la­ment. Și tot așa a rămas la p­u­tere. Prin alianța cu UNPR-ul compus din trădători […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Dialogul în contradictoriu

Această specie de dezbatere e pe cale de dispariție în media românești. M-am convins de asta urmărind câteva minute din discuțiile pe care Mihai Gâdea, cel mai în vogă jurnalist uselist, le-a avut recent cu Mihai Răzvan Ungureanu și, mai apoi, cu Cristian Preda. Sentimentul cu care am rămas a fost acela al unei profunde […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Ce știu ei și nu știm noi?

Am văzut de curând filmul documentar „A small act”, ca parte a festivalului One World Romania. Pe scurt, e vorba de o femeie din Suedia care, timp de mai mulți ani, a sponsorizat școlarizarea unui copil dintr-un sat din Kenya cu 15 dolari pe lună. În lipsa acestor bani, copilul nu ar fi putut merge […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

O rugăminte pentru președinte

Fac parte din acea categorie de cetățeni care își dorește să aibă încredere în instituțiile statului și în oamenii care le conduc. Dorința asta nu mi se trage din România, ci de la primele vizite în străinătate pe care le-am făcut, ca student, la începutul anilor ’90. Atunci am văzut pentru prima dată în Austria […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Binele care (nu) se vede

Am ascultat zilele trecute o emisiune la radio BBC World Service. Subiectul discuției era rolul și misiunea mass-media în ziua de azi. Moderatoarea de la Londra avea public invitat în studio și reprezentanți ai unor instituții media prin telefon. Participau jurnaliști de la BBC, CNN, Al Jazeera, un post rusesc și altele câteva. Când moderatoarea […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Schimbarea la spate

Numirea lui Mihai-Răzvan Ungureanu în postul de premier poate fi cea mai importantă mișcare politică de după revoluție. Precedenta încercare de redesenare a spectrului politic, victoria CDR și a lui Emil Constantinescu din 1996, nu a produs decât o mică parte din efectele scontate. Asta pentru că vechea gardă, și de politicieni, și de votanți, […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 5 6 7 8 9 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme