Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Realitatea trasă de păr

Duminică după-amiază ninsoarea alterna cu lapovița și, cum urma să fac un drum prin oraș, am deschis televizorul să văd cum e prin București. M-am îngrozit. Atât țara, cât și Capitala erau arătate ca fiind sub asediul viscolului și înghețului. Pe unul dintre canale, o moderatoare vocifera către primarul Oprescu despre condiții impracticabile ale carosabilului […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Fundația Comunitară București

Acum câteva zile am participat la lansarea unui proiect menit să transforme felul în care trăim în București. Fundația Comunitară București a apărut din dorința de a-i sprijini pe cei care vor să schimbe în bine lumea din jurul lor. Dar nu singuri, ci împreună cu cei din jurul lor. Crearea de comunități autentice și […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Trezirea la viață

PDL a fost trezit la viață, la viața noastră vreau să zic, prin ultima metodă posibilă: aplicarea de șocuri electrice. Primul șoc i-a fost aplicat de un profesionist, doctorul Raed Arafat, care n-a cedat presiunilor și și-a menținut punctul de vedere corect și echilibrat, chiar cu prețul funcției ministeriale. Clasa politică s-a uitat la el […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Pentru sănătatea lui Raed Arafat

Doctorul Raed Arafat este de multă vreme unul dintre eroii mei în viață. Am avut bucuria să-l cunosc abia de curând, la o conferință în care încerca să convingă tineri români, absolvenți de studii în străinătate, să se întoarcă în România. Argumentul principal era că aici mai e încă foarte mult de construit. La finalul […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

UnderWorld Class

În zona Pipera, la parterul clădirii de birouri în care lucrez, s-a deschis de curând un nou centru World Class Spa&Fitness. Eu n-am vrut abonament nici pentru spa, nici pentru fitness, ci doar pentru piscină. Îmi place să înot. Am vizitat locul înainte să se deschidă, în faza de amenajări finale și mi s-a părut […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Iversuri

Aseară am vorbit pentru prima oară la o lansare de carte. Versez, a lui Iv Cel Naiv, la Cărturești. Am vorbit destul de puțin pentru că era un fum pe care nici cu cuțitul nu mai puteai să-l tai, și care mi-a tăiat oxigenul, inspirația și putința de a sta până la sfârșitul ivenimentului. Experiența […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Puterile mele

Relația mea cu puterea a început în forță. Imediat după revoluție am ajuns în fruntea mișcării studențești din facultate unde am organizat greve, manifestații, am dat afară profesori, am restructurat programa de învățământ, am negociat la guvern cu mai-marii vremii. M-am luat la trântă cu puterea pentru a schimba cât mai mult, cât mai repede […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

De ce Steve Jobs?

De când am început, lucrez în mediul privat. Aproape 10 ani în mediul corporatist și încă pe-atât având clienți corporatiști. Acum e prima oară când văd oameni din toate colțurile lumii plângând dispariția unui CEO de corporație. Oameni de toate vârstele și condițiile scriind sau spunând, din America până în Asia, din Europa până în […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Un fel de a trăi în comunitate

Pe când vom vedea așa o sedință a consiliului local, hai nu din București, dar măcar din Pipera…?

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Tabăra de treabă

Ocaziile în care în România se vorbește sunt multe. Prea multe. Ocaziile în care se face și treabă sunt mai rare. Prea rare. Tocmai de aceea merită vorbit despre ele. Există tineri care se încăpățânează să creadă că pot schimba destine. Se adună în organizații și pun pe picioare proiecte. De cele mai multe ori […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 6 7 8 9 10 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme