Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Șah la obiective

Un articol excelent al lui Adrian Stanciu pe o temă care ne afectează, într-un fel sau altul, pe cei mai mulți dintre noi: “Despre măsura lucrurilor”.

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Creativitate între prieteni

Înainte să plec în vacanță, Cristi Lupșa de la Decât o Revistă mi-a făcut bucuria unei discuții despre un subiect drag amândurora – creativitatea. Interviul face parte din proiectul Lobul Creativ al Fundației Friends for Friends și DoR. Câtă creativitate a încăput între noi puteți vedea aici.

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Printre rânduri

La sfârșitul unei emisiuni cu Gabriel Liiceanu, l-am auzit pe Andrei Pleșu spunând: „Cărțile sunt felul oamenilor de a avea aripi“. Frumusețea propoziției mi-a oprit gândurile și mi-a luminat unul anume. Am citit până acum mai puține cărți decât mi-aș fi dorit, dar am încercat să citesc bine. Adică să aleg bine. Să pot zbura […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Un pas

Pasajul Basarab se apropie de inaugurare. Pasajul Pipera va fi gata până la sfârșitul anului, înainte de termen. Luna viitoare încep lucrările la parcările subterane din Piața Charles de Gaulle și din Piața Dorobanți. La școala copiilor mei, construcția sălii de sport trenează de cel puțin doi ani. În urma vizitei primarului de sector, ea […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Un telefon

Acum câteva zile, România a primit un imens cadou. Preocupată doar să-și întoarcă pe toate fețele bubele, mucegaiurile și noroiul, ea a ratat ocazia să primească gestul cum se cuvine. Și anume, cu recunoștință, curiozitate și inteligență. Aflat într-o vizită privată în țara noastră, prințul Charles, unul dintre cei mai influenți oameni ai lumii, a […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Orizonturi negre

Zilele trecute am avut un workshop cu o echipă la Hotelul Orizont din Predeal. Primii patru care am ajuns acolo la 10 dimineața, deși umblați prin ceva hoteluri din lume, am intrat, ne-am uitat de jur împrejur, ne-am uitat unii la alții și ne-am oprit in loc. Nici urmă de recepție. Ne-a sărit în ajutor […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Avem și noi

Prioritățile interesului public pendulează acum între congresul PDL, scutul antirachetă și varii divorțuri sau răfuieli politico-mondene. Călătorind de curând prin țară, am rămas, totuși, cu impresia că altele sunt lucrurile care ar merita atenție. Unul dintre ele în particular: ce facem cu ce avem. Și aici pledez un pic împotriva curentului, pentru că tonul general […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Patima dublei măsuri

Săptămâna de dinaintea Paștilor a scos la iveală una dintre patimile cele mai periculoase ale drumului nostru înspre Europa. Deși inițial o apucase pe calea tuturor demnitarilor acuzați înaintea lui de incompatibilități similare, aceea de a ignora reperele morale pentru a abuza de clauzele juridice, după numai o zi de gândire, ministrul Botiș a făcut […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Ca să păstrăm un pic de lumină în suflet

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Ca să nu mai greșim

Ne apropiem de începerea discuțiilor concrete despre o nouă Constituție. Deși pare un subiect îndepărtat de viața cotidiană, puține sunt lucrurile care ar putea avea o influență mai mare asupra fiecăruia dintre noi. Trăim într-un stat guvernat de confuzie, ambiguitate și contradicții. Mare parte dintre disfuncționalitățile de care instituțiile noastre se împiedică zi de zi, […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 7 8 9 10 11 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme