Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Politicianul meu preferat

Acum un an am votat la alegerile prezidențiale. În ce mă privește, probabil pentru ultima dată. Aș mai vota un singur candidat. Cel care mi-ar promite că, odată ajuns la putere, va scoate politica din viața mea de zi cu zi. Ca să poată supraviețui, România are nevoie de o amplă depolitizare: a agendei publice, […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

N-ai cu cine

Acum că ziua națională a trecut și am rămas cu onoru’ nereperat, să nu uităm, totuși, de agramații noștri de toate zilele, scoși din nou la rampă de Premiile Balului Academiei Cațavencu 2010 – “Ieși afară, criză ordinară!”: Categoria “Din puțul gîndirii”: 1. Sebastian Vlădescu (ministrul Finanțelor): „Există o viziune foarte clară a acestui guvern. […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Ultima zi a primei campanii

Azi e ultima zi a campaniei de comunicare pe care am desfășurat-o pentru HHC România. Prima campanie din istoria de 12 ani a organizației în România. Îi mulțumesc lui Ștefan Dărăbuș, directorul fundației, pentru felul în care ne-a inspirat pe toți să colaborăm la acest proiect.

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Sunt din nou optimist

Am avut un weekend special. Foarte special. Cu Erudio și AIESEC. Ambele ocupă un loc aparte în ceea ce sunt. În AIESEC am învățat să primesc și să ofer, în Erudio am aflat că lucrul ăsta e posibil la orice vârstă și la orice nivel. Vineri am sărbătorit 5 ani de Erudio. În vara lui […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Câtă mass a mai rămas în media?

Îmi pun întrebarea doar pentru România, pentru că aici mi-aș dori un răspuns cât mai clar. Lovitura pe care mass-media românești și-au aplicat-o consecvent în ultima vreme, de erodare accelerată a credibilității, va avea urmări. Ca public, mi-aș dori anumite urmări. Nu știu cât mai contează pentru mass-media din România ce-și dorește publicul, dar fac […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Pentru copiii fără copilărie

Puteți ajuta mult.

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Topul

A apărut azi topul de care vorbeam în articolul anterior. Topul celor mai admirate branduri personale de antreprenori români. Rezultatele, dată fiind natura de nișă educată a eșantionului, sunt relevante pentru impactul puternic pe care mass-media tabloidă îl are asupra tuturor segmentelor sociale. Ne place sau nu, modelele societății se vor forma din ce în […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Top și topuri

Luni dimineață voi vorbi în cadrul Zilelor Biz despre cel mai recent top realizat de Revista Biz împreună cu Unlock Research, “TOP 30 Branduri personale ale antreprenorilor români”. Clasamentul e un rezultat al scorurilor obținute pe trei direcții principale: notorietate, performanță și atractivitate. Topul are la bază o cercetare calitativă și cantitativă pe un eșantion […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Româniile noastre

Copil fiind, am învățat la școală că ar trebui să-mi iubesc țara pentru holdele ei aurii, pentru cerul albastru și pentru sângele vărsat de înaintașii noștri. N-am fost niciodată prea convins. La holde și la cer n-am vibrat în mod particular, iar sacrificiul înaintașilor mi-a câștigat respectul mai degrabă pentru ei decât pentru țară. Am […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Dacă aș fi, pentru o zi, FMI

Dacă-aș prinde peștișorul de aur, asta i-aș cere: să mă facă FMI. Apoi aș face o vizită oficială în România, în ziua semnării unui nou acord, și i-aș spune României așa: schimbăm strategia – nu mă mai interesează nici deficitul, nici Ordonanța 50, nici arieratele, nici altceva din tot ce nu merge. Pentru că am […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 10 11 12 13 14 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme