Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Super Ozzy

În fiecare an, finala Super Bowl din SUA e așteptată cu interes maxim de pasionații de publicitate din toată lumea. Cum o difuzare în pauzele publicitare a unui spot de 30 de secunde costă peste 2,5 milioane $, companiile plătitoare și firmele de publicitate dau tot ce au mai bun. Mie cel mai mult mi-a […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Privilegiul principiilor

Acum câțiva ani, la o bursă în America, am întâlnit pe frontispiciul unei organizații un citat care mi-a rămas în minte: „A people that values its privileges above its principles soon loses both“ (Un popor care își prețuiește privilegiile mai mult decât principiile le va pierde curând pe amândouă). Cuvintele aparțin generalului Dwight D. Eisenhower, […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Stand by (someone)

Stand by Me from theRedPillRadio on Vimeo.

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Emotionship

Emoțiile unui discurs sunt mari când audiența și subiectul sunt importante pentru vorbitor. N-am făcut nici eu excepție de la regula asta, în expunerea pe care am ținut-o, spre finele anului trecut, la un eveniment GOmentorship, organizat de Răzvan Crișan. Acum am emoții din nou, în fața unei audiențe online. Vă mulțumesc dacă aveți răbdare […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Educația prin valori

Anul a început cu o reformă – a educației –, care ar fi fost ideală acum vreo 15 ani. E binevenită și acum, dar, venind mai târziu, întâmpină dificultăți mai mari. Nu doar sistemul e pus în fața reformei, ci și felul în care ne uităm la el. Noua Lege a învățământului prevede un rol […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Vești bune

Deși vremea e gri, vremurile mi se arată în culori mai calde. De curând am descoperit cel mai bun post de muzică de ascultat în România – RockFm. Vă spun și frecvența, 100.6 pentru București, pentru că n-o găsiți nici pe site-ul lor, nici pe pagina de facebook. Fiecare melodie e o bucurie și nu […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Pentru un an mai bun

Puțini au fost anii de după revoluție pe care să-i fi început cu mai puțin entuziasm în privința stării de lucruri din România. Pentru că sunt o fire optimistă, pot doar să sper că 2010 n-a trecut, cu toate greutățile lui, degeaba. Că am învățat totuși, ca societate, ceva din el. Câteva lucruri mi-aș dori […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Intelectuali și lideri

În Dilema Veche din 23-29 decembrie mi-a apărut un interviu legat de Asociația Erudio și de Erisma, programul nostru de leadership creativ, la 5 ani de când am început. Am povestit cu Mircea Vasilescu despre ceva ce ne preocupă pe amândoi. Dilema Veche s-a aplecat în acest număr asupra complicatei teme a relației dintre intelectuali […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Niciun minut

Pentru că văd adesea mult prea multe de minute de indolență de la mulți nepăsători:

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Vremurile din noi

Dimitrie Gusti spunea, acum 80 de ani, că „individul nu este social pentru că trăiește în societate, ci pentru că societatea trăiește în individ“. Cred că e util, la peste 20 de ani de la încercarea de înființare a unei noi societăți, să ne punem întrebarea ce fel de societate trăiește azi în noi și […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 9 10 11 12 13 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme