Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

GOmentorship

Aseară am trăit o experiență foarte frumoasă. Am fost invitat să vorbesc în cadrul unui eveniment GOmentorship. Frumusețea experienței a fost dată de calitatea deosebit de bună a publicului și atmosfera creată într-un loc cu totul special de care, până aseară, habar n-am avut: sala de lectură a Facultății de Litere din București. Cum îi […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Plecarea unei generații

Acum câteva săptămâni, la sfârșitul unei întâlniri cu alți oameni de afaceri – unii, prieteni – am rămas să povestim de una, de alta, de-ale crizei. Cea mai arzătoare poveste s-a dovedit a fi însă nu criza, ci plecarea lor din România. Am aflat cu stupoare nu doar că unii dintre ei erau pe picior […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Manifest pentru minoritari

România e dominată acum de o clasă socială care consideră că trebuie să i se dea. Nu are importanță de unde și de la cine, contează doar să primească ceea ce ea crede că i se cuvine. Mentalitatea asta nu se poate schimba, cel puțin nu după o viață întreagă de primit. Acest comportament poate […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

În cinstea poeziei

Pentru cine vrea și poate să se desprindă un pic din proza urgențelor cotidiene, recomand cu căldură o audiție care poate face din orice zi ploioasă o duminică însorită: „O noapte plouă-n cinstea mea, o noapte plouă-n cinstea ei”. Poezii de Ion Minulescu, în lectura lui Andrei Pleșu. Mai jos, un pasaj. În cinstea celei […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Nicio țară

Într-un moment în care am avea nevoie mai mult decât oricând de dezbateri concrete, la obiect, profesioniste despre cum ieșim din criză mai bine decât am intrat, spațiul public e acaparat de nonștiri despre nonsubiecte. În loc de soluții, argumente și exemple, politicienii se țin de bancuri, glumițe și epitete, de parcă au fost aleși […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Aproape de limită

Eram în vizită la o familie cu mai multe generații locuind în aceeași casă. O zi deosebită. Mezinei, o fetiță de 4 ani, i se serba onomastica. Cu o zi înainte, primise atâtea promisiuni de surprize, care mai de care mai amețitoare, încât bietul copil, când a văzut musafirii că încep să vină, s-a băgat […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Fuck you Guns&Roses!

& D&D East Entertaiment & Eventim. Atât.

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Romanierea

E un termen care ar trebui introdus în manualele politice internaționale. Înseamnă că vrei să repari un guvern făcându-l mai prost ca înainte. Ceea ce era din capul locului un obiectiv foarte dificil. Studiul de caz pe România anului de grație 2010 este „groundbreaking“. „Romanierea“ a fost atât de surprinzător executată, încât am putea jura […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Taxi – Bă, treci la coadă!

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Guvernule, te rog, nu ne ajuta!

Aud că guvernul Boc pregătește pentru septembrie “o serie de măsuri” pentru stimularea economiei. Eu sunt un mic antreprenor din economia asta și aș vrea, dacă se poate, să rămân nestimulat. Nestimulat de guvern, vreau să zic. La cât de greu merg lucrurile în economia din care guvernul a demonstrat că nu înțelege nimic, stimularea […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 11 12 13 14 15 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme