Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Exercițiu de civilizație

Aproape la fiecare ieșire în străinatate, aflu de la români stabiliți în locurile în care ajung câte un exemplu de bună practică în relația statului respectiv cu cetățeanul. Lucruri și proceduri simple, și rapide, la mintea cocoșului, îți vine să zici, când le auzi. Am ajuns la concluzia că sistemul public românesc (administrație, sănătate, educație […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Pentru cei mai buni dintre noi

Un titlu care ar putea stârni iritare. Cum adică, există unii între noi care sunt mai buni decât noi înșine? Eu cred că da și mai cred că doar prin ei vom scoate capul la lumină. Experiențele mele de zi cu zi îmi spun că suntem într-un proces accelerat de deprofesionalizare. Serviciile publice se bazează […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Avem o grădină. Cum procedăm?

Brandul de țară a debutat ieri prin componenta cea mai notabilă a brandului nostru național – scandalul. Pot doar să sper că scandalul își va epuiza rapid energia iar noi ne vom îndrepta energiile spre construcția propriu-zisă a brandului. Pentru că brandul României nu stă într-o frunză mai asemănătoare sau mai diferită de altele, ci […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Coșciugul mass-media

Comerțul cu moartea a devenit cea mai profitabilă afacere a mass-media românești. Deschizător de drum a fost OTV, cu inepuizabilul caz Elodia, iar apoi, mai toate mijloacele media, care condamnau vehement televiziunea de garsonieră ca fiind o pată pe obrazul jurnalistic al României, i-au călcat docil pe urme. Ultimele două exemple, cuplul Ceaușescu și Mădălina […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Bucuria de acasă

Printr-o conjunctură norocoasă, am avut șansa să fiu în Spania, în seara finalei Campionatului Mondial. Am văzut meciul la o terasă animată și de spanioli, și de olandezi. Într-un semn de remarcabilă curtoazie, transmisia era preluată de pe ITV, în limba engleză. Finalul meciului a dezlănțuit fiesta „la cote paroxistice“, cum ar spune veșnic neinspirații […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Mi-era dor

În ultimele săptămâni am retrăit experiența lecturii din adolescență, a lecturii pentru plăcerea cuvântului scris. Ieri am terminat de citit Alexis Zorba, a lui Nikos Kazantzakis. Ediția din 1969, în traducerea lui Marcel Aderca. Mi-am dat seama abia după câteva pagini bune ce m-a cucerit într-atât. Nu era doar povestea, altminteri captivantă, cât mai ales […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

O singură ieșire

Recenta decizie a Curții Constituționale a arătat din nou limitele sistemului politic în care ne încăpățânăm să băltim. Pe de o parte, e anormal ca judecătorii să decidă politica economică a țării, iar pe de altă parte, e anormal ca un guvern să nu poată propune legi în deplin acord cu Constituția. Am ajuns acum, […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

O pasiune greșită

De câțiva ani, de când am început să citesc și pe internet, mă frapează constant un lucru. Textele care abundă în secțiunile de „comentarii“ ale articolelor românești cu tentă socială, politică sau economică sunt majoritar ignare, fără nicio legătură cu subiectul, dar într-o inutilă și malignă legătură cu diverse persoane (autorul, persoane publice sau alți […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

O primă șansă

Principala dificultate pe care o întâmpină o entitate (firmă, persoană, comunitate etc.), atunci când începe un proces de branding, este, de cele mai multe ori, nu ceea ce trebuie să facă, dar mai ales ce trebuie să nu facă. Suntem educați de mici într-un fel în care se așteaptă de la noi să fim buni […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Educația organică

În vâltoarea unei noi reforme românești a educației, care se strecoară printre examene, greve și proteste, poate ar fi util să ne oprim și să refelectăm câteva minute la îndemnurile lui Sir Ken Robinson, făcute la conferința TED din februarie 2010 și apărute de curând pe site-ul organizației.

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 12 13 14 15 16 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme