Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Criza de încredere

Aud des, în ultima vreme, că sfârșitul crizei economice e o chestiune care nu ține atât de realitatea economică, cât de încrederea oamenilor în viitor. Un fel de autoprofeție împlinită. Dacă suntem suficient de mulți care să credem că va fi bine, atunci va fi bine. De curând am vorbit la o conferință, la Sinaia, […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Viitorul fără trecut

Prezentul nostru nu prea se desfășoară înspre un viitor clar, motivant, dătător de speranță și energie. Ne consumăm în prezentul imediat. Mâine e infinit mai important decât poimâine. Răspoimâine încă nici nu se zărește. El e adesea bine descris în agendă, dar nu are sens decât pe măsură ce ni-l apropie lucrurile urgente. Săptămâna viitoare […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Cultura comunicării

Am audiat recent conferința domnului Andrei Pleșu „La ce (mai) e bună cultura”?, organizată de Asociația Erudio. Pentru cei aproape 300 de participanți, două ore au trecut ca două minute. Domnia sa a cucerit atât cu prelegerea propriu-zisă, cât și cu răspunsurile la întrebările ce i-au urmat. N-a fost o întâlnire ușoară pentru vorbitor. Publicul […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Bombardești

Eu n-am mers vreodată printr-un oraș cu drumuri bombardate. Dar dacă ar fi să imaginez unul ca decor de film, Bucureștiul de azi ar fi. Gropile de pe toate arterele capitalei nu pot fi făcute de plombe, ci doar de bombe. Sunt denivelări, cratere, surpături, fărâmițări de asfalt și pietriș care nu au cum să […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Rumania, a vivacious young girl?

Un film de propagandă realizat de statul român, aparent pentru Marea Britanie, în… 1964. Cum îmi spunea prietenul care mi l-a trimis, nu e nici fals, dar parcă nici nu era așa cum pare în film, din câte își aduce aminte el din perioada copilăriei. Cu alte cuvinte, un film de propagandă făcut bine. RUMANIA […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Cum vrea șefu’

Săptămâna trecută, m-am întâlnit cu un prieten la o cafenea din zona Piața Romană. Cafenea cu brand, parte dintr-un lanț de cafenele bucureștene cu nume intelectual. M-am așezat la o masă, am comandat și apoi, pentru că se însera și lumina din încăpere era obositor de scăzută, am umblat la variatorul de lumină, aducând-o la […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Cultura business-ului

Pentru mine, ziua de luni a fost una foarte importantă. A însemnat întoarcerea în postura de antreprenor de dezvoltare. Am mai urmat calea asta între 1992 și 2005 creând și aducând pe prima poziție în piața de cercetare de marketing compania GfK România. Apoi însă mi-am îngăduit luxul unei perioade lipsite de grijile expansiunii și […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Pararomânia

(Articol apărut în numărul din 19 ianuarie al Revistei 22) Nimeni nu poate spune că viața politică românească e lipsită de culoare. Dar, deși până acum între portocaliu, verde, galben și roșu predominau tonuri de maro, iată că, de câteva săptămâni, politica românească s-a îmbogățit și cu violet – culoarea acestui sezon vestimentar. Prezente în […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

O țară de nota 10×10

În cadrul unei emisiuni TV la care am participat ieri seară, Dan Apostol, de la The Money Channel, mi-a semnalat apariția unui articol în Money Express în care tema unei Românii de nota 10 e dezvoltată cu noi propuneri. Păcat că subiectul nu e de interes și pentru cei ce ar putea decide măsuri concrete […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Despre o anumită cultură a turismului

(Articol apărut în numărul din 5 ianuarie al Revistei 22) Sunt cu familia în Bad Gastein, o stațiune de munte austriacă, la vreo 100 de kilometri de Salzburg. Stăm într-un hotel de familie. Asta înseamnă printre altele că, în prima seară, după cină, patronul ne-a invitat la un pahar de șampanie și, la gura focului […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 14 15 16 17 18 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme