Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

O țară de nota 10

(Articol apărut în numărul din 22 decembrie al Revistei 22) Statul român, în accepțiunea lui de aparat administrativ, a demonstrat în ultimele două decenii că materia în care a dovedit cea mai consecventă performanță este aceea de a ne complica viețile. Mai întotdeauna în regim de urgență, în regimul ordonanțelor de urgență. Din ce în […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Geoană umple paharul lăsat gol de Văcăroiu

“Geoană l-a depășit pe Bulă la numărul de bancuri. Supărat, Bulă a cerut renumărarea.” Finalul alegerilor prezidențiale a adus doi învingători: unul pentru președinția României și altul pentru bășcălia României. PSD-ul mai deținuse anterior acest portofoliu însă, odată cu diluarea prezenței publice a celebrului Vodcăroiu, locul rămăsese liber. O perioadă a concurat destul de singur […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Yourway

Sistemul de educație și formare din România suferă de o lipsă majoră din perspectiva relevanței sale. Nicăieri pe parcursul lui nu oferă instrumente de orientare, de testare și de validare a aptitudinilor, preferințelor și competențelor personale. Multe cariere se aleg și se construiesc la întâmplare tocmai din acest motiv. Oamenii ajung să practice profesii despre […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Anti-viitor

(Articol apărut în numărul din 8 decembrie al Revistei 22) La ora la care scriu, luni dimineață, ambii candidați și-au proclamat victoria. Nu știu cine va câștiga alegerile dar știu că oricine ar fi acela, va câștiga în primul rând pentru el. Noi o să rămânem, ca întotdeauna, cu greaua moștenire. L-am votat pe Băsescu […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Mândri de ce?

E 1 decembrie și muncesc. Câțiva cunoscuți îmi urează La Multi Ani. Apoi adaugă: “vorbesc serios, azi chiar e ziua noastră!”. Într-un fel mă bucur că mai sunt români care simt ziua națională ca o zi specială, a lor. Eu nu prea mă pot alinia nici festivismului, nici semnificațiilor acestei zile. Am un respect imuabil […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Despre o nouă mișcare politică

(Articol apărut în numărul din 24 noiembrie al Revistei 22) Se întâmplă tot mai des în ultima vreme să fiu întrebat dacă nu mă reîntorc în politică. În pofida răspunsului negativ pe care îl dau de fiecare dată, aproape nu e eveniment public la care să particip unde să nu fiu abordat de oameni care […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Crinul, trandafirul și cactusul

Înainte de dezbaterea de aseară eram înclinat să-l votez pe Crin Antonescu. Acum nu mai sunt. Bunul-simț ca obrăznicie nu mă atrage deloc. Mi-a părut rău să-l văd impertinent și nepregătit. Sper ca până la următoarele alegeri să poată deveni un candidat redutabil, cu șanse. Și mai sper că, între timp, cineva îl va ajuta […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Decât un drum

(Articol apărut în publicația „Decât o revistă”) Eram cu familia la țară, la conacul unui foarte bun prieten. Are și el un băiat, bun prieten cu băieții mei. Spre imensa bucurie a celor trei copii, el le-a construit un fel de căsuță într-un copac, un cub de lemn ca un cuib pentru visele lor. Le-a […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Nu mai știu

(Articol apărut în numărul din 10 noiembrie al Revistei 22) Spuneam, de curând, că s-ar putea să rămânem fără cuvinte. Între timp, am căpătat temerea că s-ar putea să rămân și fără opinii. Un foarte bun prieten, emigrat de curând în Franța, mi-a spus în preajma plecării: „Nu de România fug, ci de ceea ce […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

SoNoRo

Într-o lume nebună, câteva ore de bucurie liniștită a spiritului sunt foarte binevenite. Le-am trăit aseară, la deschiderea Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo. Sala Unirii de la Palatul Cotroceni a fost arhiplină, din bune motive. Concertul a fost excelent, ambianța la fel. Jos pălăria pentru organizatorii și pentru sponsorii care au reușit o […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 15 16 17 18 19 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme