Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Cum o să arate brandul nostru turistic?

Bine, din câte am văzut azi. Cum o să fie primit? Prost, din câte am văzut azi. Și asta nu din cauza brandului, făcut profesionist de către THR, firma spaniolă care a câștigat licitația, ci mai degrabă din cauza felului în care a început comunicarea lui. Pre-lansarea de azi a fost moderată de Radu Moraru. […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Împotriva noastră

Lupta crâncenă care se dă acum nu e pentru 25% din salariile bugetarilor, ci pentru 100% din supraviețuirea noastră. România a încetat să fie un stat modern odată cu sfârșitul celui de-al doilea război mondial. Venirea comuniștilor la putere a însemnat nu doar decuplarea de la mecanismele economiei de piață, singurele capabile să producă bunăstare […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Așa cum ar trebui

să arate România, am văzut-o descrisă în discursul președintelui Băsescu către conducerea PD-L-ului la întâlnirea de ieri. De la alegerea lui Emil Constantinescu încoace nu am mai auzit un discurs politic care să simt că îmi reprezintă interesele în această măsură. Nu am afinități politice pentru vreun partid sau personale pentru vreun politician. Am însă […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Ca și cum n-ar fi

„Vă rog frumos, suflați aici! Vă rog io frumos, suflați în fiolă! Hai domne’, vă rog io frumos, ca să n-avem probleme, vă rog mult, suflați aici!“ Implorările cu pricina le-am auzit la știri, de curând. Cam așa încerca să-și impună autoritatea un polițist de la circulație, încercând să convingă un șofer să dea testul […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Cu Mihai Ghyka și Robert Turcescu

Sâmbătă seară, de la ora 22.00, am participat la emisiunea lui Robert Turcescu împreună cu Mihai Ghyka. Vreau aici să semnalez mai degrabă apariția lui decât a mea. Mihai e unul dintre puținii mei prieteni care, în pofida tuturor evidențelor, crede că se mai poate face ceva cu țara asta. Moștenește aceasta credință din familie, […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Dintr-o privire

Deși înțeleg subiectul din ce în ce mai bine, nu contenesc să mă intrige, periodic, dificultățile pe care le avem să privim în ochi oamenii cărora le vorbim. Țin cursuri de vorbire în public și aproape în fiecare grupă de cursanți, oricât de ridicat ar fi nivelul ierarhic pe care îl ocupă în companiile lor, […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Bilet de adio

În numărul de luni al Revistei Forbes a apărut un material în care am fost inclus și care se referă la o durere mai veche a mea, despre care am mai scris: lipsa de strategie, de orice strategie, a României. Articolul lui Andrei Năstase, din care puteți găsi un fragment aici, se numește “România doar […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Binele pe pământ

În aceeași zi cu apariția ultimului meu articol în 22, în Academia Cațavencu a apărut un fabulos interviu al lui Eugen Istodor cu Cătălin Voicu. Proaspătul deținut se consideră întruchiparea binelui pe pământ într-un fel în fața căruia articolul meu pălește. Citind interviul, am rămas nu doar fără cuvinte, ci de-a dreptul fără gânduri. Vi-l […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Eu când vreau să fluier, mă mai gândesc

Mă gândesc la faptul că, atunci când am văzut filmul, am avut sentimentul clar că nu e despre ceva ce se întâmplă în incinta închisorii, ci mai ales despre ceva ce se întâmplă în afara ei, în fiecare zi, în România. În film, dramatismul e dat de autenticitatea condițiilor de viață ale pușcăriașilor transformați temporar […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Aș vrea un primar biciclist

Zilele astea am descoperit Bucureștiul cu bicicleta. Pentru prima dată. Bucureștiul zgomotos și periculos al marilor bulevarde dar și Bucureștiul fermecător al străduțelor liniștite, flancate de case frumoase deși, poate, uneori un pic cam pestrițe. Până acum m-am uitat la bicicliști în străinătate cu admirație iar în România cu mirare. În străinătate îi admiram pe […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 13 14 15 16 17 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme