Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Cohen

Cel mai frumos spectacol pe care l-am văzut vreodată pe o scenă de concert. Leonard Cohen și muzicienii săi. Artiști la superlativ, poezie cântată. Public extraordinar, dintr-o Românie foarte mică. După trei ore de concert aș fi dat orice să mai continue cu încă pe-atât. Cohen face timpul să stea în loc, spațiul să vibreze […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Despre știaristică

(articol apărut în numărul din 1 septembrie al Revistei 22) Cu copiii mei sunt în etapa în care încerc să-i ajut să-și reprezinte cât mai bine, cât mai relevant lumea care-i înconjoară, cu particularitățile și generalitățile sale. Ei își culeg unele informații de la știri, însă lumea pe care știrile de la noi le-o creează […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Ideo Ideis, un model

Pe ruta Alexandria – Londra ideile bune, generozitatea, munca, determinarea și spiritul de echipă au construit un pod și au născut o mică minune. Câțiva tineri renasc, prin teatru, mai buni de la an la an. I-am cunoscut anul trecut, la o gală de premiere unde curajul și reușita lor au fost recunoscute și premiate. […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Alt aer în eter

Ieri seară am fost invitatul lui Radu Paraschivescu la emisiunea “După vorbă, după sport” de la Radio France International pentru o discuție despre brandurile sportive. Îl știam și îl apreciam enorm pe Radu din întâlniri, din articole și din cărți. Aseară l-am cunoscut, însă, și ca un model de interlocuror și de gazdă. O rasă […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Antreprenoriatul unei noi generații

Aseară am fost invitat pentru o scurtă intervenție la The Money Channel și am spus un lucru la care mă gândesc mai de mult. Mediul economic românesc suferă, în principal, de două boli: dependența de politic și slaba rezistență în competiția cu corporațiile străine. Ne trebuie un spirit antreprenorial sănătos, divers și eficace. Dar cine […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Ce ne motivează?

Despre motivare și leadership, despre limitele recompenselor financiare și alternative mai bune, de la TED, via Adi Stanciu:

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Deocamdată în Olanda

Sper la ziua în care România va avea un sistem de educație care să poată oferi și împlinire profesională unor români muncitori și talentați precum Raluca. Până atunci mă bucur de recunoașterea și recompensarea ei în Olanda. HotNews relatează subiectul mai pe larg: O româncă a câștigat premiul Christiaan Huygens 2009 pentru cea mai bună […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Adio Tuborg

Optimismul meu a durat doar o zi. Aprecierea mea pentru brandul Tuborg a durat până azi. Extras din comunicatul de presă al agenției Events: Bucuresti, 27 august – Concertul lui Leonard Cohen din data de 4 septembrie se muta pe Stadionul Tineretului – Iolanda Balas Soter. Posesorii de bilete pot consulta incepand de maine site-urile […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Păcat

Ieri am fost la concertul Madonnei. Pentru spectacol am un singur cuvânt – desăvârșit. Pentru organizare am tot unul – dezamăgitor. Madonna a arătat cum se face un show ca la carte în fața unui public înghesuit ca niște vite într-un staul plin de praf, călcând pe sticle și pahare goale sau pe jumătate goale, […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Despre branding și PR

De curând am dat un inteviu pe care gazdele, portalul PR-Romania, l-au publicat sub titlul „Despre îndrăzneală, curaj și imaginar în construcția de brand”. Cei interesați îl pot citi aici.

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 18 19 20 21 22 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme