Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Lecturi

Sunt la 2 Mai și mai fur ultimele câteva zile de vacanță, aici și în Vamă. Și am iar noroc de o carte excelentă. Cu precedentele două, din periplul francez, n-am fost inspirat. “Sirenele de pe Titan”, a lui Kurt Vonnegut, mi-a plăcut mai puțin decât oricare dintre cărțile lui pe care am apucat să […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Cum ne recompunem?

(Articol apărut în numărul din 18 august al Revistei 22) Ca să recompunem spațiul public cu mai mulți oameni de valoare, e nevoie să compunem publicuri pentru ei. Școala nu face asta, educația din familie nu reușește nici ea. Mass-media își refuză sistematic rolul de educator. Și atunci, cine și în ce fel își poate […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

„Dar mai am încă multe de spus…”

Marți dimineață am fost la dezbaterea pe proiectul Legii Învățământului, la Palatul Parlamentului. La masa ascultătorilor: Boc, Anastase, Andronescu și Miclea. La masa vorbitorilor, toată floarea cea vestită a lumii universitare românești: rectori, prorectori, șefi de asociații și de sindicate. Toți vorbitorii au exprimat multiple opinii divergente. Un singur lucru i-a unit – incapacitatea de […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Quo vadis?

Am făcut o pauză de scris pentru că mă macină sentimente contradictorii. Am petrecut două săptămâni minunate pe Riviera franceză și în Provence, apoi am fost un weekend la Londra, la concertul U2, și între timp, unul dintre cei mai buni prieteni și mentori, Adrian Stanciu, a plecat din România. A postat și un articol […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

De neoprescu

(Articol apărut în numărul din 4 august al Revistei 22) Ca locuitor al Bucureștiului, am și eu un of. M-am săturat de primari care, imediat ce sunt aleși, nu mai vor să fie primari, vor să fie altceva. Mi-aș dori și eu un primar care să vrea să fie primar. Atât. Primar bun. De la […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Adevăruri despre minciuni

Nici că puteam nimeri o lectură mai adevărată pe șezlong decât “Minciuni pe canapea”, a lui Irvin D. Yalom. Mi-a făcut foarte bine. E un roman foarte bine scris, cu o tensiune și mai multe intrigi care m-au prins. Are inteligență, umor și ritm.

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Acreditarea discreditării

(Articol apărut în numărul din 21 iulie al Revistei 22) An de an autoritățile românești acreditează instituții de învățământ superior, publice și private, care discreditează noțiunile de educație modernă, de rezultate relevante și de prestigiu academic. România are peste 110 universități, nici una între primele 500 din lume. Ele au produs anul trecut peste 200.000 […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Ca și plecat

Vineri plec în concediu. Mi-e foarte dor de relaxare în normalitate. Mă pregătesc de tranziție de luni, de când n-am mai deschis televizorul. Și n-o să-l deschid până plec. M-am apucat să citesc frenetic, așa cum fac doar în concedii. Cu plăcere, cu patos, pâna mă transfer tot în carte. Mă fac mai bun și […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Din curiozitate

Mă întreb de ceva vreme cum să insuflu mai multă curiozitate copiilor mei. Mă refer mai mult la curiozitatea practică. Mi-e un pic peste mână să despic conceptul dar n-am încotro. Eu mi-am construit lumea din jurul meu, limitele ei și limitele mele în ea, experimentând practic tot ce am vrut să aflu, să cunosc […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Vrem publigitate coectă!

E adevărat că trăim vremuri de criză. Însă azi am dat peste o formă extremă de manifestare a ei – plata la literă. Cât mai puține ca să ne încadrăm în buget! Până acolo trebuie să fi scăzut pretențiile, dacă reclama lipită pe toată suprafața vitrată a supermarketului Mega Image de la Moșilor colț cu […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 19 20 21 22 23 >»

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme