Există mereu o cale de a fi mai bun.

La începutul carierei mele în business negociam cu o clientă, olandeză, cel mai mare contract de cercetare de până atunci, cu cel mai mare potențial client. Concurența era dură, toți eram la început și aveam nevoie de acel client în portofoliu ca de aer. Ea știa asta și trăgea de condiții la fiecare nouă întâlnire, iar eu acceptam multe cerințe ca să rămân la masă. Până la un punct. La un moment dat i-am spus, ferm, “nu – de aici încolo nu-ți mai pot livra ce ai nevoie la un preț mai mic de atât și într-un timp mai scurt de atât” și i-am explicat de ce. Riscam chiar calitatea datelor și nu eram dispus la așa ceva. Am plecat de la întâlnire dezamăgit de mine și convins că ieșisem din joc. Mă tot gândeam că ar fi trebuit să mai pot găsi un spațiu de manevră. Dar nu găseam. 

A doua zi m-a sunat să ne întâlnim din nou. Mi-a spus că am câștigat contractul. Am întrebat-o ce a înclinat balanța. Mi-a zis senină: “Faptul că mi-ai spus nu; e prima dată când aici cineva îmi spune nu și îmi explică convingător de ce. De obicei lumea zice da, se rezolvă, iar apoi nu se rezolvă deloc.”. Ideea că pot obține un da zicând un nu era ceva la care nu mă gândisem.

Între timp s-au mai schimbat multe în jur, dar pe mine Antje – așa o chema – m-a învățat una dintre cele mai importante lecții: să-mi fie clar ce pot să fac și ce nu pot să fac; asta în timp ce-mi țin mintea deschisă pentru perspective la care nu m-am gândit.

  • De când am trecut de la rolul de manager la cel de consultant m-am concentrat pe câteva beneficii pe care să le ofer sistematic clienților mei - claritate, relevanță și focus.

    Claritatea e despre ceea ce vrea un client să obțină și motivele pentru care vrea asta. Discuțiile de nivel strategic, fie la nivel personal, fie organizațional, sunt cele mai grele, dar și cele mai utile înaintea aplicării oricărui plan de acțiuni.

    Apoi e relevanța felului în care fiecare acțiune contribuie la succes și de ce. Un lucru poate fi obținut în mai multe moduri, dar azi, când presiunea de timp și de sarcini e atât de mare, această alegere devine esențială. 

    Focusul e beneficiul cel mai greu de menținut, dar care înseamnă și cel mai mult. Aș zice că, în România, e principalul avantaj competitiv pentru că departajează cel mai rapid și durabil învingătorii de pluton.

    În același timp am fost mereu preocupat să-mi ajut clienții să înțeleagă cât mai bine natura și relațiile umane. Pentru că oricât de minuțios pregătite și valide ar fi planurile și cifrele, până când oamenii nu le fac parte din povestea lor, nimic nu merge așa cum ar fi cel mai bine.

Leadership
  • Leadership
  • Strategie
  • Cultură
  • Discursuri
  • Academic
  • Clienți

În intervențiile desfășurate la nivelul echipelor de top management sau de management extins am derulat proiecte care s-au concentrat pe:

  • identificarea unui set comun de valori și alinierea la el
  • sporirea gradului de încredere și colaborare între membrii echipei
  • creșterea calității deciziilor individuale și de echipă
  • îmbunătățirea felului în care liderii își conduc oamenii
  • gestionarea unei transformări în organizație
  • executive coaching, individual sau de echipă, fie în formatul clasic de întâlniri și discuții, fie aplicând metodologia inovatoare  storybasedtransformation.com.

În proiectele de facilitare a elaborării unui plan strategic am parcurs, bineînțeles mult mai detaliat decât aici,  etapele de mai jos:

  • viziune, misiune, valori
  • analiză (externă, internă, SWOT)
  • formularea strategiei (obiective, poziționare, segmentare, arii de creștere)
  • elaborarea planului strategic (acțiuni interne și externe, roluri și responsabilități)
  • crearea planului de comunicare, monitorizare și feedback.

În aceeași linie, dar adaptată cazurilor specifice, am consiliat antreprenori cu business-uri mici și medii să-și creioneze o strategie de creștere pentru a trece la următorul nivel.

Proiectele de transformare culturală la care am participat au fost întotdeauna subsumate unor obiective strategice de business. Pașii pe care i-am parcurs s-au concentrat pe:

  • alinierea echipei de top management la viziune, misiune, valori și obiective comune
  • identificarea de către top management a tipului de cultură organizațională capabilă să livreze obiectivele stabilite
  • diagnoza culturii curente a organizației
  • identificarea punctelor de intervenție pentru a îndrepta cultura prezentă înspre cea dorită pentru atingerea obiectivelor de business
  • în măsura în care top managementul unei companii își propune să adopte un stil de conducere bazat pe valori (values-driven leadership) și să transforme în acest fel cultură organizațională, am creat o metodă de cascadare a setului de valori în comportamente la nivelul tuturor angajaților companiei – LiveTheValues.ro

Ocazional sunt invitat să țin discursuri pe teme-cheie la întâlniri de lucru din cadrul companiilor. Temele-cheie sunt legate, de obicei, de nevoia de reflecție și de idei noi pe un anumit subiect intern sau extern, de inițiative de schimbare în organizație sau de eforturi de conducere și întărire a schimbării deja începute. Când obiectivele sunt ambițioase și efortul cerut de la oameni e pe măsură, o perspectivă din afară poate ajuta la crearea unor energii și soluții noi.

Exemplele de mai jos sunt din contexte publice, nu de cadrul companiilor.

În cadrul Programului de MBA al Maastricht School of Management din București predau cursul „Leading with a Story”.

În format de workshop el mi-a fost cerut și în organizații. Leadership și storytelling sunt două abilități încă separate în cultura performanței de la noi. Prin acest workshop le împrietenesc și ajut participanții să ilustreze adevărul că o poveste bună spusă bine motivează oamenii să exceleze mult mai mult decât orice memo, excel, powerpoint sau pdf.

Albalact, Beiersdorf,  Electronic Arts, eMAG, Gebruder Weiss, GfK, GMP, IKEA Trading South East Europe, ING Asigurări de viață și Pensii, Mondelez, Pfizer, Philip Morris, Ponderas, Propaganda, Tradeville, Vodafone.

Despre mine

Cosmin Alexandru
Există mereu o cale de a fi mai bun.
  • .
  • Business
  • Societate
  • Lecturi
Search

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Citesc și risc

Citesc Jurnalul Oanei Pellea, pe malul lacului. Un bou cu un copil în brațe intră cu skijetul în ponton, încercând să impresioneze două pițipoance care sprijineau balustrada. Mă uit în carte, mă uit la bou. Mă uit în carte, mă uit la bou. Stau perplex, nu pot parcurge distanța. Eu în care lume trăiesc?

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Ce-am învățat din alegerile europarlamentare

În primul rând am învățat că nu învățăm mai nimic din ce trăim. După o primă gură de aer proaspăt generată de prezența în fruntea listei PD-L a unui onorabil trio extra-politic (Macovei, Ungureanu și Preda) a urmat dușul rece al “succesului” starletei de Dorobanți, pe care o despart de cealaltă Elenă prezidențială antedecembristă doar […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Tot despre Amsterdam

Sejurul olandez ne-a marcat pe amândoi 🙂 așa că celor interesați să afle și alte detalii despre deliciile Amsterdamului le recomand cu căldură însemnarea „Felinarul cu ștrasuri” de pe blogul soției mele, Liana. „…Te invită la Rijksmuseum, să încremenești lângă Rembrandt, cu aceeași bucurie cu care te trimit apoi la Muzeul Sexului. Cu nurii de […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

BucurEști

Am petrecut o săptămână la Amsterdam. După o pauză de câțiva ani, am regăsit orașul ușor schimbat. Mi-a atras în primul rând atenția faptul că acum e un oraș branduit. “I amsterdam” e peste tot.

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Conferință de suflet

În seara asta am fost la Cărturești, la conferința de presă premergătoare lansării Jurnalului Oanei Pellea din luna iunie. Au vorbit, alături de Oana, Gabriel Liiceanu, Ioana Pârvulescu și Radu Parachivescu. O combinație cu totul rarisimă de suflet, minte, spirit și verb. În același timp profund românească și totuși dureros de nespecifică României de azi. […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Invitat – Oana Pellea despre Jurnalul ei

Oana Pellea a scris un jurnal. El va vedea lumina tiparului luna viitoare, la Humanitas. Când mi-a povestit de el, am rugat-o să îmi scrie pentru blog un text despre această experiență. E o bucurie și o onoare pentru mine să deschid secțiunea de invitați a blogului cu o prietenă de suflet. “Domnul Cosmin ce […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Insule de neromâni

Azi am văzut în Gândul un titlu de articol despre insule grecești unde nu te lovești la tot pasul de români. Întâi m-a frapat, apoi mi-am dat seama că subiectul mă interesează, apoi am resimțit o oarecare remușcare. Cum am ajuns în situația să ne dorim să stăm cât mai departe posibil de conaționalii noștri? […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Lecția din urmă

Săptămâna trecută am fost invitat să țin un discurs de 15 minute la evenimentul Top Talents. Tema era provocatoare: “Cea mai importantă lecție din viața mea”. Cerința organizatorilor (Catalyst), era ca cei prezenți în sală – cam 200 de tineri la început de carieră – să învețe ceva din lecțiile de viață ale vorbitorilor (înaintea […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Despre bucuriile (încă) simple

Acum câteva săptămâni, la recomandarea lui Gabriel Liiceanu am cumpărat cartea de debut a lui Constantin Noica, “Mathesis sau bucuriile simple”, în ediția princeps, din 1934, de la un anticariat de lângă Universitate. Nu mă pricep la filozofie, nu sunt un cunoscător al lui Noica, așa că, deși el denumește bucuriile pe care le descrie […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare

Creativitate in extenso

Recent am fost la un workshop de Creative Leadership susținut la IAA de Michael Conrad, președinte al Berlin School of Ceative Leadership, una dintre cele mai bine cotate instituții din lume în domeniu. M-am dus cu o speranță care nu mi-a fost satisfăcută. Cu speranța că, în accepțiunea vorbitorului, creativitatea înseamnă mai mult decât branding […]

Trimite în:

  • Tweet
  • Mai mult
  • Email
  • Imprimare
«< 20 21 22 23 24 >

Categories

  • Business (73)
  • Societate (161)
  • Lecturi (25)
  • Society (1)
  • Readings (1)
  • Educație (1)

Links

↑

© Cosmin Alexandru 2025
Powered by WordPress • Design by informagination • Based on a Themify basic theme